AutoCAD ÇİZİM SÖZLÜĞÜ ve KOMUTLAR
2D- 2 BOYUT
3D- 3BOYUT
2P- 2 NOKTA
3P- 3 NOKTA
3DARRAY- 3BOYUT DİZİ
3DFACE- 3BOYUT YÜZ
3DPOLY- 3BOYUT BİLEŞİK-ÇİZGİ
ADD- EKLE
ALIGN- HİZALA
ALL- TÜMÜ
ANGLE- AÇI
ANNOTATION- KISALTMA
APEX- TEPE
ARC- YAY
AREA -ALAN
ARRAY- DİZİ
ARROW- OK
ASPECT- ORAN
ATTDEF- NİTELİK TANIMI
ATTDISP- NİTELİK GÖRÜNTÜLE
ATTEDIT- NİTELİK DÜZENLE
ATTEX- NİTELİK ÇIKARIMI
AUTO- OTOMATİK
BLIPMODE -İŞARET MODU
BLOCK- BLOK
BLUE- MAVİ
BOTTOM- ALT
BOTTOMCENTER- ALTMERKEZ
BOTTOMLEFT- SOLALT
BOTTOMRIGHT- SAĞALT
BOX- KUTU
BREAK -KIR
BYBLOCK- BLOKDAN
BYLAYER- KATMANDAN
CAMERA- KAMERA
CDF- VİRGÜL AYRAÇLI FORMAT
CENTER- MERKEZ
CHAIN- ZİNCİR
CHAMFER –PAHKIR
CHANGE- DEĞİŞTİR
CHPROP -ÖZELLİK DEĞİŞTİR
CIRCLE -ÇEMBER
CIRCUMSCRIBED- ÇEMBERE DIŞTAN TEĞET
CLIP- KIRP
CLOSE- KAPAT
COLOR -RENK-
COMMANDS- KOMUTLAR
CONE- KONİ
CONSTANT- SABİT
COPY- KOPYALA
CORNER- KÖŞE
CUBE- KÜP
CURRENT- GÜNCEL
CYAN- TURKUVAZ
CYLINDER –SİLİNDİR
DECURVE- EĞRİ KALDIR
DELETE- YOKET,SİL
DELTA- DELTA
DIAMETER- ÇAP
DIRECTION- YÖN
DISH- YARIM KÜRE
DISPLAY- GÖRÜNTÜLE
DISTANCE- UZAKLIK, MESAFE
DISTANCES- MESAFELER
DIVIDE- BÖL
DOME- TERS YARIM KÜRE
DRAGMODE- SÜRÜKLEME MODU
DTEXT- DİNAMİK YAZI
DVIEW- DİNAMİK GÖRÜNÜM
DXF- ÇİZİM ARA DEĞİŞİM FORMATI
DYNAMIC- DİNAMİK
EDGE- KENAR
EDIT- DÜZENLE
ELEVATION- YÜKSEKLİK
ELLIPSE- ELİPS
ELLIPTICAL- ELİPTİK
END- SONNOKTA
ENTITIES- ÖĞELER
ENTITY- ÖĞE
EXIT- ÇIK
EXTEND- UZAT
EXTENTS- KAPSAM
EYE- GÖZ
FILLED- YUVARLAT
FIRST- İLKNOKTADAN
FIT- EĞRİ UYDUR
FIT TOLERANCE- TOLERANS UYDUR
FIT- UYDUR
FLOAT- YÜZER
FORMAT- FORMAT
GREEN- YEŞİL
GRID- IZGARA
HATCH- TARA
HEIGHT- YÜKSEKLİK
HIDE- GİZLE
IGNORE- GÖZARDI
INCLUDED- KAPSANAN
INSCRIBED- ÇEMBERE İÇTEN TEĞET
INSERT- YERLEŞTİR
INVISIBLE- GÖRÜNMEZ
ISOCIRCLE- İZOÇEMBER
ISOPLANE- İZOMETRİK DÜZLEM
JOIN- BİRLEŞTİR
JUSTIFICATION- HİZALAMA
JUSTIFY- YANAŞTIR
LAST- SON
LAYER- KATMAN
LEADER- ÖNCÜ
LEFT- SOL
LENGTH OF CHORD- KİRİŞ UZUNLUĞU
LENGTH- UZUNLUK
LENGTHEN- UZATMA
LIMITS- SINIRLAR
LINE- ÇİZGİ
LOAD- YÜKLE
LOOP- DÖNGÜ
LTSCALE- ÇİZGİTİPİ ÖLÇEĞİ
LTYPE- ÇİZGİ-TİPİ
MAGENTA- MOR
MEASURE- ÖLÇ
MESH- GÖZ
METHOD- METOD
MIDDLE- ORTA
MIDDLECENTER- ORTAMERKEZ
MIDDLELEFT- SOLORTA
MIRROR3D- 3BOYUT AYNALA
MLINE- ÇOKLU ÇİZGİ
MTEXT- PARAGRAF YAZI
MULTIPLE- ÇOKLU
NEXT- SONRAKİ
NO EXTEND- UZATMA YOK
NO TRIM- BUDAMA YOK
NONE- HİÇBİRİ
NORMAL- NORMAL
OBJECT- NESNE
OFF- KAPALI
OFF- KAPAT
OFFSET- KOŞUTLA, PARALELİNİ AL
ON- AÇIK
OPEN- AÇIK
OPTIONS- SEÇENEKLER
ORIGIN- MERKEZ
ORTHO- DİKEY
OUTER- EN DIŞ
PAN- KAYDIR
PARAMETER- PARAMETRE
PEDIT- BİLEŞİK-ÇİZGİ DÜZENLEME
PERCENT- YÜZDE
PLAN- PLAN
POINTS- NOKTALAR
POLAR- KUTUPSAL
POLYGON- ÇOKGEN
POLYLINE- BİLEŞİK ÇİZGİ
POSITION- KONUM
PRESET- ÖNAYAR
PREVIOUS- ÖNCEKİ
PROJECT- YANSIT
PROPERTIES- ÖZELLİKLER
PYRAMID- PİRAMİT
QTEXT- ÇABUK YAZI
RADIUS- YARIÇAP
REALTIME- GERÇEK ZAMANLI
RECTANGULAR- DİKDÖRTGENEL
RED- KIRMIZI
REFERENCE- REFERANS
RESTORE- YENİDEN YÜKLE
REVOLVE- ÇEVİR
RIGHT- SAĞ
ROTATION- DÖNÜŞ
SAVE- SAKLA
SCALE- ÖLÇEK
SDF- BOŞLUK AYRAÇLI FORMAT
SELECT- SEÇ
SHOW- GÖSTER
SNAP- KENETLE,YAKALA
SPHERE- KÜRE
SPLINE- SPLINE
STRAIGHT- DÜZ
STYLE- STİL
SUBTRACT- ÇIKAR
TARGET- HEDEF
TEXT- YAZI
THICKNESS- KALINLIK
THROUGH- GEÇİŞ NOKTASI
TOGGLE- GEÇİŞ
TOLERANCE- TOLERANS
TOOLBAR- ARAÇ ÇUBUĞU
TOP- ÜST
TOPCENTER- ÜSTMERKEZ
TOPLEFT- SOLÜST
TOPRIGHT- SAĞÜST
TORUS- SİMİT
TOTAL- TOPLAM
TRIM- BUDAMA
TTR- TEĞET TEĞET YARIÇAP
TWIST- ÇEVİR
U- KULLANICI
UCS- KULLANICI KOORDİNAT SİSTEMİ, KKS
UNDO- GERİAL
UNLOAD- ÇIKAR
VALUE- DEĞER
VERIFY- DOĞRULA
VIEW- GÖRÜNÜM
WEDGE- TAKOZ
WHITE- BEYAZ
WIDTH- GENİŞLİK
WINDOW- PENCERE
WORLD- YER
XYZ- XYZ
YELLOW- SARI
ZAXIS- Z EKSENİ
ZERO- SIFIR
ZOOM- ZUM
AUTOCAD PROGRAMINDA YENİ BİR DOSYA AÇILMASI
NEW KOMUTU
DAHA ÖNCEDEN KAYDEDİLMİŞ OLAN BİR DOSYANIN
TEKRAR AÇILMASI
DOSYALARIN KAYDEDİLMESİ
SAVE
(KAYDETME);
Kaydetme İşleminin Bilgisayara Otomatik Olarak Yaptırılması
DÜZ ÇİZGİ ÇİZME
METODLARI
Kullanıcının klavye yardımıyla komut ileti alanına X ve Y koordinat
değerlerini girerek çizginin başlangıç ve bitiş noktasını belirleme
yöntemidir.Bu yöntemle çizgi çizebilmek için öncelikle mouse yardımıyla
başlangıç noktası belirlenir.Daha sonra To point iletisine önce Relativ (@)
karakteri ardından X virgül Y koordinat değerleri girilir.
2)Açısal Notasyon;
Bu yöntemle çizgi çizebilmek için öncelikle
mouse yardımıyla başlangıç noktası seçilir.Daha sonra to point iletisine @
yanına çizgi uzunluğu,çizgi uzunluğundan sonra “<” işareti ve açı değeri
girilir.
3)Mutlak Koordinat Sistemi;
HIZLI TUŞLAR VE FONKSİYONLARI
F3; Osnap settings dialog kutusunu
görüntüler.
Çizim ve düzenleme işlemlerinde, çizim
öğelerinin geometrik olarak tanımlanan noktalarını hatasız olarak bulmak için
Osnap fonksiyonları kullanılır.Bu fonksiyonlara ulaşmak için;
a) Herhangi bir noktanın koordinatı istendiğinde komut ileti alanına kenetleme
komutunun ismi veya kodu yazılarak çalıştırılabilir.
b) Klavyeden
shift tuşuna ve mouse’un sağ tuşuna aynı anda basılır.
Bu komut çember çizmek için kullanılan
komuttur.Circle komutuna ulaşmak için;
a)
Komut ileti alanına circle yazılır ve enter
tuşuna basılır.
ÇEMBER ÇİZME
YÖNTEMLERİ
3) 2 POINT YÖNTEMİ
ARC (YAY) KOMUTU
YAY ÇİZME
YÖNTEMLERİ
Başlangıç noktası merkezi ve açısı girilerek
yay çizilir.
Başlangıç
noktası bitim noktası ve açısı girilerek yay çizilir.
Bu
komut istenilen sayıda kenardan oluşan düzgün çokgen çizer.Kenar sayısı 3 ile
1024 arası olabilir.Komuta ulaşabilmek için;
POLYGON
ÇİZME YÖNTEMLERİ
Bu
yöntemle merkezi verilen R yarıçaplı çemberin dışından teğet çokgen çizer.
d)Thickness (Kalınlık);
ELİPSİ TANIMLAYAN GEOMETRİK ÖZELLİKLER
ELLIPSE ÇİZME
YÖNTEMLERİ
POİNT (NOKTA) KOMUTU
Komutun Seçenekleri;
Distance:
Seçilen birinci ve ikinci çizgi için pah uzunluk ölçü değerleri
girilir.Distance 0 yapılırsa trim modu açık ise uzantıları birbirini kesen
fakat kesişmemiş çizgileri kesişme noktasına kadar uzatır.Kesiştikten sonra
devam eden çizgileri ise kesiştikten sonraki uzantılarını budar.
Trim modu
Komutun kullanımı:
Command: Mİ
MEASURE (Bölme) KOMUTU
ROTATE
(Döndürme) KOMUTU
Rotate Angle
Referance
Scale Factor: Seçtiğimiz
çizim öğelerini istediğimiz oranda büyültür veya küçültür.1’in altında alınan
değerler küçültmeyi üstünde alınan değerler büyültmeyi sağlar.Örneğin; bir
çizim öğesini iki kat büyütmek için Scale factor 2 alınır.İki kat küçültmek için
ise scale factor 0.5 alınmalıdır.
DIMENSION
KOMUTLARI
Save: Yapılan ayarların kaydedilmesini
sağlar.
Vertical Justification: Değişik
açısal konumdaki ölçülendirme işleminde ölçü rakamının yazılış konumunu ölçü
çizgisine göre kontrol eder.
3D- 3BOYUT
2P- 2 NOKTA
3P- 3 NOKTA
3DARRAY- 3BOYUT DİZİ
3DFACE- 3BOYUT YÜZ
3DPOLY- 3BOYUT BİLEŞİK-ÇİZGİ
ADD- EKLE
ALIGN- HİZALA
ALL- TÜMÜ
ANGLE- AÇI
ANNOTATION- KISALTMA
APEX- TEPE
ARC- YAY
AREA -ALAN
ARRAY- DİZİ
ARROW- OK
ASPECT- ORAN
ATTDEF- NİTELİK TANIMI
ATTDISP- NİTELİK GÖRÜNTÜLE
ATTEDIT- NİTELİK DÜZENLE
ATTEX- NİTELİK ÇIKARIMI
AUTO- OTOMATİK
BLIPMODE -İŞARET MODU
BLOCK- BLOK
BLUE- MAVİ
BOTTOM- ALT
BOTTOMCENTER- ALTMERKEZ
BOTTOMLEFT- SOLALT
BOTTOMRIGHT- SAĞALT
BOX- KUTU
BREAK -KIR
BYBLOCK- BLOKDAN
BYLAYER- KATMANDAN
CAMERA- KAMERA
CDF- VİRGÜL AYRAÇLI FORMAT
CENTER- MERKEZ
CHAIN- ZİNCİR
CHAMFER –PAHKIR
CHANGE- DEĞİŞTİR
CHPROP -ÖZELLİK DEĞİŞTİR
CIRCLE -ÇEMBER
CIRCUMSCRIBED- ÇEMBERE DIŞTAN TEĞET
CLIP- KIRP
CLOSE- KAPAT
COLOR -RENK-
COMMANDS- KOMUTLAR
CONE- KONİ
CONSTANT- SABİT
COPY- KOPYALA
CORNER- KÖŞE
CUBE- KÜP
CURRENT- GÜNCEL
CYAN- TURKUVAZ
CYLINDER –SİLİNDİR
DECURVE- EĞRİ KALDIR
DELETE- YOKET,SİL
DELTA- DELTA
DIAMETER- ÇAP
DIRECTION- YÖN
DISH- YARIM KÜRE
DISPLAY- GÖRÜNTÜLE
DISTANCE- UZAKLIK, MESAFE
DISTANCES- MESAFELER
DIVIDE- BÖL
DOME- TERS YARIM KÜRE
DRAGMODE- SÜRÜKLEME MODU
DTEXT- DİNAMİK YAZI
DVIEW- DİNAMİK GÖRÜNÜM
DXF- ÇİZİM ARA DEĞİŞİM FORMATI
DYNAMIC- DİNAMİK
EDGE- KENAR
EDIT- DÜZENLE
ELEVATION- YÜKSEKLİK
ELLIPSE- ELİPS
ELLIPTICAL- ELİPTİK
END- SONNOKTA
ENTITIES- ÖĞELER
ENTITY- ÖĞE
EXIT- ÇIK
EXTEND- UZAT
EXTENTS- KAPSAM
EYE- GÖZ
FILLED- YUVARLAT
FIRST- İLKNOKTADAN
FIT- EĞRİ UYDUR
FIT TOLERANCE- TOLERANS UYDUR
FIT- UYDUR
FLOAT- YÜZER
FORMAT- FORMAT
GREEN- YEŞİL
GRID- IZGARA
HATCH- TARA
HEIGHT- YÜKSEKLİK
HIDE- GİZLE
IGNORE- GÖZARDI
INCLUDED- KAPSANAN
INSCRIBED- ÇEMBERE İÇTEN TEĞET
INSERT- YERLEŞTİR
INVISIBLE- GÖRÜNMEZ
ISOCIRCLE- İZOÇEMBER
ISOPLANE- İZOMETRİK DÜZLEM
JOIN- BİRLEŞTİR
JUSTIFICATION- HİZALAMA
JUSTIFY- YANAŞTIR
LAST- SON
LAYER- KATMAN
LEADER- ÖNCÜ
LEFT- SOL
LENGTH OF CHORD- KİRİŞ UZUNLUĞU
LENGTH- UZUNLUK
LENGTHEN- UZATMA
LIMITS- SINIRLAR
LINE- ÇİZGİ
LOAD- YÜKLE
LOOP- DÖNGÜ
LTSCALE- ÇİZGİTİPİ ÖLÇEĞİ
LTYPE- ÇİZGİ-TİPİ
MAGENTA- MOR
MEASURE- ÖLÇ
MESH- GÖZ
METHOD- METOD
MIDDLE- ORTA
MIDDLECENTER- ORTAMERKEZ
MIDDLELEFT- SOLORTA
MIRROR3D- 3BOYUT AYNALA
MLINE- ÇOKLU ÇİZGİ
MTEXT- PARAGRAF YAZI
MULTIPLE- ÇOKLU
NEXT- SONRAKİ
NO EXTEND- UZATMA YOK
NO TRIM- BUDAMA YOK
NONE- HİÇBİRİ
NORMAL- NORMAL
OBJECT- NESNE
OFF- KAPALI
OFF- KAPAT
OFFSET- KOŞUTLA, PARALELİNİ AL
ON- AÇIK
OPEN- AÇIK
OPTIONS- SEÇENEKLER
ORIGIN- MERKEZ
ORTHO- DİKEY
OUTER- EN DIŞ
PAN- KAYDIR
PARAMETER- PARAMETRE
PEDIT- BİLEŞİK-ÇİZGİ DÜZENLEME
PERCENT- YÜZDE
PLAN- PLAN
POINTS- NOKTALAR
POLAR- KUTUPSAL
POLYGON- ÇOKGEN
POLYLINE- BİLEŞİK ÇİZGİ
POSITION- KONUM
PRESET- ÖNAYAR
PREVIOUS- ÖNCEKİ
PROJECT- YANSIT
PROPERTIES- ÖZELLİKLER
PYRAMID- PİRAMİT
QTEXT- ÇABUK YAZI
RADIUS- YARIÇAP
REALTIME- GERÇEK ZAMANLI
RECTANGULAR- DİKDÖRTGENEL
RED- KIRMIZI
REFERENCE- REFERANS
RESTORE- YENİDEN YÜKLE
REVOLVE- ÇEVİR
RIGHT- SAĞ
ROTATION- DÖNÜŞ
SAVE- SAKLA
SCALE- ÖLÇEK
SDF- BOŞLUK AYRAÇLI FORMAT
SELECT- SEÇ
SHOW- GÖSTER
SNAP- KENETLE,YAKALA
SPHERE- KÜRE
SPLINE- SPLINE
STRAIGHT- DÜZ
STYLE- STİL
SUBTRACT- ÇIKAR
TARGET- HEDEF
TEXT- YAZI
THICKNESS- KALINLIK
THROUGH- GEÇİŞ NOKTASI
TOGGLE- GEÇİŞ
TOLERANCE- TOLERANS
TOOLBAR- ARAÇ ÇUBUĞU
TOP- ÜST
TOPCENTER- ÜSTMERKEZ
TOPLEFT- SOLÜST
TOPRIGHT- SAĞÜST
TORUS- SİMİT
TOTAL- TOPLAM
TRIM- BUDAMA
TTR- TEĞET TEĞET YARIÇAP
TWIST- ÇEVİR
U- KULLANICI
UCS- KULLANICI KOORDİNAT SİSTEMİ, KKS
UNDO- GERİAL
UNLOAD- ÇIKAR
VALUE- DEĞER
VERIFY- DOĞRULA
VIEW- GÖRÜNÜM
WEDGE- TAKOZ
WHITE- BEYAZ
WIDTH- GENİŞLİK
WINDOW- PENCERE
WORLD- YER
XYZ- XYZ
YELLOW- SARI
ZAXIS- Z EKSENİ
ZERO- SIFIR
ZOOM- ZUM
AUTOCAD PROGRAMINDA YENİ BİR DOSYA AÇILMASI
NEW KOMUTU
Bu komut yeni bir çizim dosyası açmanızı
sağlar.Bu komuta ulaşmak için
1)
Komut ileti alanına komut adı girilip enter’e basılır.
2)
Sarkan menülerden “file”altında bulunan “new”
seçilir.
3)
Ctrl+N tuşlarına aynı anda basılır.
4)
Toolbarlardan komut simgesi seçilir.
DAHA ÖNCEDEN KAYDEDİLMİŞ OLAN BİR DOSYANIN
TEKRAR AÇILMASI
OPEN KOMUTU;
Autocad ortamında kaydedilmiş olan
dosyaların tekrar açılmasını sağlar.Komuta girildikten sonra select file (dosya
aç) dialog kutusu görüntülenir.Buradan ilgili dosya seçilir ve açılır.Komuta
ulaşmak için;
a) Komut ileti alanına komut
adı girilip enter’e basılır.
b) Sarkan menülerden
“file”ın altında bulunan open seçilir.
c)
Ctrl+O tuşlarına aynı anda basılır.
d) Toolbarlardan komut
simgesi seçilir.
DOSYALARIN KAYDEDİLMESİ
SAVE
(KAYDETME);
Hazırlanan çizim dosyalarını tekrar kullanmak üzere kaydeder.Çizim
esnasında bilgisayarda bir arıza meydana gelmesi,bilgisayarın kilitlenmesi,iletişim
sisteminin bozulması,elektrik kesintisi ...vb. istenmeyen durumlar karşısında
yapılan işlemlerin kayd olması için bu yüzden çizim yaparken belli aralıklarda
kaydetme işlemi yapılmalıdır.
Yeni
açılan dosyalar ilk kaydedildiklerinde çizim dosyasına verilecek isim
kaydedileceği sürücü gibi dosya işletimiyle ilgili bilgilerin girileceği save
drawing as dialog kutusu görüntülenir.Daha sonraki kayıtlarda bu bilgiler
tekrar sorulmaz.
Komuta
ulaşmak için;
a) Komut ileti alanına komut
adı girilir.
b) ”File” sarkan menüsünden “save”seçilir.
c)
Ctrl+S tuşuna basılır.
d) Toolbarlardan komut
simgesi seçilir.
SAVE AS (FARKLI KAYDET)KOMUTU;
Bu
komut daha önceden kaydedilen bir dosyanın farklı ad veya farklı bir sürücüye
kaydedilmesi için kullanılır.Bu komuta ulaşmak
için;
a) Komut ileti alanına komut
adı girilir.
b) ”File” sarkan menüsünden
“save as” seçilir.
Kaydetme İşleminin Bilgisayara Otomatik Olarak Yaptırılması
SAVE TIME KOMUTU;
Bu
komut kaydetma(save)işleminin kullanıcının belirleyeceği zaman aralıklarında
kendiliğinden yani otomatik olarak yapılmasını sağlar.Komuta ulaşmak için;
ü Komut ileti alanına komut
adı girilip enter tuşuna basılır.
LİNE(DÜZ ÇİZGİ ÇİZME)KOMUTU;
Bu komut çizim alanında belirlenen iki nokta arasında düz çizgi çizer.Her
çizgi başlangıç ve bitiş noktasıyla tanımlanır.Bir çizginin bitiş noktası bir
sonraki çizginin başlangıç noktası olarak kabul edilir.Her çizgi ayrı bir çizim
öğesidir.Diğer çizgilerle bütün değildir.Bu komut ulaşmak için;
a) Komut ileti alanına LINE
veya sadece L yazılıp enter tuşuna basılır.
b) Draw sarkan menüsünden
LINE seçilir.
c) Toolbarlardan komut
simgesi seçilir.
DÜZ ÇİZGİ ÇİZME
METODLARI
1)Kartezyen Notasyon;
Kullanıcının klavye yardımıyla komut ileti alanına X ve Y koordinat
değerlerini girerek çizginin başlangıç ve bitiş noktasını belirleme
yöntemidir.Bu yöntemle çizgi çizebilmek için öncelikle mouse yardımıyla
başlangıç noktası belirlenir.Daha sonra To point iletisine önce Relativ (@)
karakteri ardından X virgül Y koordinat değerleri girilir.
2)Açısal Notasyon;
Bu yöntemle çizgi çizebilmek için öncelikle
mouse yardımıyla başlangıç noktası seçilir.Daha sonra to point iletisine @
yanına çizgi uzunluğu,çizgi uzunluğundan sonra “<” işareti ve açı değeri
girilir.
3)Mutlak Koordinat Sistemi;
ÇİZİM KOLAYLIKLARININ
DÜZENLENMESİ
Çizim kolaylıklarının
düzenlenmesi DRAWING AIDS dıalog kutusu yardımıyla yapılır.Dialog kutusuna
ulaşmak için;
a) Tools
sarkan menüsünden DRAWING AIDS seçilir.
b) Komut
ileti alanına DDR Modes yazılp enter tuşuna basılır.
GRID (IZGARA) KOMUTU:
Bu komut
çizim alanına istenilen yatay ve düşey aralıklarda hizafi noktalar koyar.Bu
noktalar yazıcı çıktısında görüntülenmez.
Grid
modu F7 fonksiyon tuşuyla yada en altta yer alan durum satırında mouse ile on
off yapılabilir.
Grid on; Hizafi noktalar görüntülenir.
Grid off; Hizafi noktalar görüntülenmez.
X Spacing; Grid nokta aralığının X değerini
belirler.
Y Spacing; Grid nokta aralığının Y değerini
belirler.
SNAP (SEKME) KOMUTU:
Snap
komutu imlecin (cursor) hareketlerinin belirlenen aralık ve açıda olmasını
sağlar.
Snap on; Cursor ayarlanan aralıkta ve biçimde hareket
eder.
Snap off; Cursor serbest hareket eder.
Snap
modunu açıp kapatmak için F9 Ctrl+B tuşlarına basılır yada durum satırı
kullanılır.
X Spacing; Sekme aralığının X değerini
belirler.
Y Spacing; Sekme aralığının Y değerini
belirler.
Snap Angle; Cursorün hareketinin doğrultusunu
açı olarak belirler.
LİMİTS AYARLARI
Çizim
alanı sınırlarının belirlenmesi ve kontrol edilmesini sağlar.Belirlenen çizim
alanı sınırlarının ekrana yerleşebilmesi için zoom komutunun all seçeneği
kullanılmalıdır.
Çizim yardımcılarından grid yalnız
tanımlanabilen limit sınırları içerisinde görüntülenir.
Lower left corner; Çizim alanının sol alt köşesinin
koordinatı girilir.
Upper right corner; Çizim alanının sağ alt köşesinin
koordinatı girilir.
Bu koordinat değeri A4 kağıdı için (210,297)
A3 için (420,297) olur.
ORTHO KOMUTU;
Yalnız
yatay ve düşey doğruların çizilmesi için kullanılır.Ortho modu F8
fonksiyon tuşuyla yada en altta bulunan durum satırından mouse ile açılıp
kapatılabilir.
On; Yatay ve düşey çizdir.
Off; cursorün hareketi serbesttir.
NOT: Ortho modu açık iken düşey ve yatay çizgiler
çizerken sadece cursorün yönü belirlenip çizgi uzunluğu girilerek enter tuşuna basmak yeterlidir.
ERASE (SİLME) KOMUTU;
Çizim
öğelerini silmek için kullanılan komuttur.Komuta ulaşmak için;
a) Komut ileti alanına Erase
veya sadece E yazılıp enter tuşuna basılır.
b) Toolbarlardan komut simgesi
seçilir.
c)
Modify sarkan menüsünden Erase seçilir.
d) Silinecek çizim öğesi
mouse ile seçildikten sonra delete tuşuna basılır.
UNDO (GERİ ALMA)
KOMUTU;
Undo
komutu en son yapılan uygulamayı iptal eder.
Komutun kullanımı;
a) Command:Undo/u
b) Toolbarlardan komut
simgesi seçilir.
c)
Ctrl+Z’ye basılır.
d) Edit sarkan menüsünden
Undo seçilir.
REDO (İLERİ ALMA)
KOMUTU;
Undo komutu ile geri alınan komutlardan
sonuncusunu tekrar işleme koyar.Komutun kullanımı;
a) Komut ileti alanına Redo
yazılıp enter tuşuna basılır.
b) Toolbarlardan komut
simgesi seçilir.
c)
Ctrl+Y tuşlarına basılır.
d) Edit sarkan menüsünden
Redo seçilir.
HIZLI TUŞLAR VE FONKSİYONLARI
FONKSİYON TUŞLARI;
F1; Help (yardım) menüsünü görüntüler.
F2; Grafik ekran ve metin ekranı arasındaki
dönüşümü sağlar.
F3; Osnap settings dialog kutusunu
görüntüler.
F4; Tableti açar veya kapatır.
F5;
İzometrik çizimlerde cursorün konumunu
düzenler.
F6; Koordinat görüntü modunu açar.
F7; Grid modunu açar veya kapatır.
F8; Düz çizgi çizmek için ortho komutunu açar veya kapatır.
F9; Snap modunu açar veya kapatır.
KENETLEME (OSNAP) KOMUTLARI;
Çizim ve düzenleme işlemlerinde, çizim
öğelerinin geometrik olarak tanımlanan noktalarını hatasız olarak bulmak için
Osnap fonksiyonları kullanılır.Bu fonksiyonlara ulaşmak için;
a) Herhangi bir noktanın koordinatı istendiğinde komut ileti alanına kenetleme
komutunun ismi veya kodu yazılarak çalıştırılabilir.
b) Klavyeden
shift tuşuna ve mouse’un sağ tuşuna aynı anda basılır.
c)
Klavyeden Ctrl ve mouse’un sağ tuşuna aynı
anda basılır.
d) Object Snap dialog
kutusundan ilgili komut simgesi seçilir.
KENETLEME YÖNTEMLERİ;
1) End Point (Bitim Noktası);
Bu seçenek çizgilerin.eğrilerin ve yayların uç
noktalarından yakalamak için kullanılır.
2) Mid point (Orta nokta);
Çizgi ve yayların orta noktalarından yakalamak
için kullanılır.
3) Intersection(Kesişim Noktası);
Çizim öğelerinin kesişim noktalarına
kenetlemek için kullanılır.
4) Center (Merkez);
Bu seçenek çember ve yayların merkez noktalarından yakalamak için
kullanılır.
5) Tangent (Teğet);
Dışarıdaki bir noktadan çember yay ve ellipse
teğet bir noktaya kenetlemek için kullanılır.
6) Quadrabt (Çeyrek);
Daire ve yayları ortadan ikiye bölen eksen
çizgilerinin geçtiği noktaları yakalamak için kullanılır.
7) Node (Nokta);
Point komutu ile oluşturulan noktaların
yakalanması için kullanılır.
8)Quick;
Çabuk kenetleme modunu
çalıştırır.Ekranda yazı yazma sırasında yazı yerine kutucuk görünmesini sağlar.
9)Nearest (En Yakın Nokta);
Seçilen çizginin en yakın
noktasını yakalamak için kullanılan komuttur.
10)Perpendicular;
Çizim öğesine dik olan
noktayı yakalamak için kullanılır.
11)None;
Osnapı kapatır.
12)Appintersect;
Çizim öğelerinin
uzantılarının kesiştiği noktaları yakalamak için kullanılır.
13)Osnap Settings;
Osnap setting dialog
kutusunu görüntüler.
ÇİZGİ TİPLERİ
(LİNETYPE)
Linetype komutu çizim öğeleri oluşturulurken
kullanılacak çizgi tipinin seçimini ve yeni çizgi tiplerinin oluşturulmasını
sağlar.
Çizgi tiplerinin seçimi Layer & Linetype
Properties dialog kutusu yardımıyla yapılır.Dialog kutusuna ulaşabilmek için;
a)
Komut ileti alanına Linetype yazılır.
b) Format sarkan menüsünden
Layer seçilir.
c) Toolbarlardan komut
simgesi seçilir.
Load(Yükle): İstediğimiz çizgi tipini bulunduğumuz çizim
ortamına yüklemek için kullanılır.
CIRCLE (ÇEMBER,DAİRE)
KOMUTU;
Bu komut çember çizmek için kullanılan
komuttur.Circle komutuna ulaşmak için;
a)
Komut ileti alanına circle yazılır ve enter
tuşuna basılır.
b) Draw sarkan menüsünden circle seçilir.
c)
Draw toolbarlardan komut simgesi seçilir.
ÇEMBER ÇİZME
YÖNTEMLERİ
1)CEN,RAD YÖNTEMİ
Merkez ve yarı çap değeri
girilerek çember çizimi yapılır.
2) CEN,DİA YÖNTEMİ
Merkez ve çap değeri
girilerek çember çizimi yapılır.
3) 2 POINT YÖNTEMİ
Çapı tanımlayan iki
noktaya göre çember çizimi yapılır.
4) 3 POINT YÖNTEMİ
Çember üzerindeki üç
noktaya göre çizim yapılır.
5) TTR YÖNTEMİ
Bu yöntemle daha önce
ekranda hazır bulunan çizgilere teğet ve yarıçap değeri verilen çember çizilir.
6) TTT YÖNTEMİ
Bu yöntemle daha önce ekranda
hazır bulunan üç çizim öğesine teğet çember çizilir.
ARC (YAY) KOMUTU
İstenilen ölçü ve konumda yay çizer.
Komuta ulaşmak için;
a)
Draw sarkan menüsünden arc seçilir.
b) Komut ileti alanına arc
veya sadece a yazılıp enter tuşuna basılır.
c) Toolbarlardan komut
simgesi seçilir.
YAY ÇİZME
YÖNTEMLERİ
1) 3 POINT YÖNTEMİ;
Yayın başlangıç
noktası,yay üzerinde bir nokta ve yayın bitim noktası girilerek çizim yapılır.
2) START, CENTER, END YÖNTEMİ (SCE)
Başlangıç noktası merkezi
ve bitim noktası girilerek yay çizilir.
3)START, CENTER, ANGLE YÖNTEMİ (SCA)
Başlangıç noktası merkezi ve açısı girilerek
yay çizilir.
4)START,
CENTER, LENGTH OF CHORD YÖNTEMİ (SCL)
Başlangıç noktası merkezi ve kirişuzunluğu girilerek yay çizilir.
5)
START, END, ANGLE YÖNTEMİ (SEA)
Başlangıç
noktası bitim noktası ve açısı girilerek yay çizilir.
6)
START, END, DIRECTION YÖNTEMİ (SED)
Başlangıç noktası bitim
noktası ve yaya teğet doğrunun açısı girilerek yay çizilir.
7) START, END, RADIS YÖNTEMİ (SER)
Başlangıç noktası bitim
noktası ve yarıçap girilerek yay çizilir.
8) CENTER, START, END YÖNTEMİ (CSE)
Merkezi başlangıç noktası
ve bitim noktası girilerek yay çizilir.
9) CENTER, START, ANGLE, YÖNTEMİ (CSA)
Merkezi başlangıç noktası
ve açısı girilerek yay çizilir.
10) CENTER, START, LENGTH OF CHORD YÖNTEMİ (CSL)
Merkezi başlangıç noktası
ve kiriş uzunluğu girilerek yay çizilir.
POLYGON (ÇOKGEN)
KOMUTU;
Bu
komut istenilen sayıda kenardan oluşan düzgün çokgen çizer.Kenar sayısı 3 ile
1024 arası olabilir.Komuta ulaşabilmek için;
a)
Komut ileti alanına polygon yazılıp enter
tuşuna basılır.
b) Draw sarkan menüsünden
polygon seçilir.
c) Daw toolbarlardan komut
simgesi seçilir.
POLYGON
ÇİZME YÖNTEMLERİ
1)
EDGE;
Bir kenarının uzunluğuna göre çokgen çizer.
2)CIRCUMSCRIBED
(DIŞINA);
Bu
yöntemle merkezi verilen R yarıçaplı çemberin dışından teğet çokgen çizer.
3)INSCRIBED
(İÇİNE);
Bu yöntemle merkezi verilen R yarıçaplı çemberin içine düzgün çokgen
çizer.
RECTANGLE
(DİKDÖRTGEN) KOMUTU;
Bu komutla köşegen noktaları tanımlanan dikdörtgen çizer.
Komutun Seçenekleri;
a)Chamfer (Pah)
Köşelerine pah kırılmış
dikdörtgen çizilmesini sağlar.
b)Fillet(Kavis);
Köşeleri yuvarlatılmış
dikdörtgen çizer.
c)Elevation(Düzlem Yüksekliği);
Üç boyutlu çizimlerde
çalışma düzlemi yüksekliğinde dikdörtgen çizer.
d)Thickness (Kalınlık);
Üç boyutlu çizimlerde
belirlenen kalınlık değerinde dikdörtgen çizer.
ELLIPSE (ELİPS)
KOMUTU;
Bu komut belirlenen
koordinata istenilen ölçü ve konumda elips çizer.
Komuta ulaşmak için;
a) Komut ileti alanına ELLIPSE yazılır.
b) Draw sarkan menüsünden ELLIPSE seçilir.
c) Draw toolbarlardan komut simgesi seçilir.
ELİPSİ TANIMLAYAN GEOMETRİK ÖZELLİKLER
Rotation:İzdüşümü çizilecek çemberin düzlemle yaptığı
açı.
ELLIPSE ÇİZME
YÖNTEMLERİ
1)
Axis, End Yöntemi
Bu yöntemle birinci eksenin sınır noktaları verilerek elips çizilir.
2)
Center Yöntemi
Elipsin merkezi ve eksenlerinin sınır noktaları verilerek elips çizimi
yapılır.
3) Birinci eksenin sınır noktaları ve ikinci eksenin
düzlemle yaptığı açı verilerek elips çizilir.
İZOMETRİK
ÇEMBER (ISOCIRCLE)
İzometrik perspektif çizimlerinde ellipse
çizmekiçin kullanılır.Çizim alanı izometrik perspektif çizilecek şekilde
düzenlenmelidir.
DONUT (HALKA) KOMUTU
Bu komut içi dolu halka veya çember
çizer.İçi dolu çember çizmek için iç çap ölçüsü 0 verilir.Oluşturulan
şekillerin içinin dolu görünmesi için solid fill on yani açık olmalı.Boş görüntülenmesi
için de “off” kapalı olmalı.
HALKANIN GEOMETRİK ÖZELLİKLERİ
Komuta ulaşmak için;
a)
Komut ileti alanına DONUT veya Do yazılır.
b) Draw sarkan menüsünden
DONUT seçilir.
SOLİD
(İÇİ DOLU DÜZLEM, ŞEKİL) KOMUTU
Bu komut üç veya dört köşeden oluşan şekilleri
çizer.Dört köşeli şekillerin oluşturulmasında
noktaların verilişi önemlidir.1,3 ve 2,4 birleşir.
PLİNE (POLYLİNE) (BİRLEŞİK ÇİZGİ ÇİZME)
KOMUTU
Bu komut birbirine bağlı doğru ve yaylar çizer.Pline oluşturulan çizgiler
tek bir çizim öğesi olarak kabul edilir.
Komuta ulaşmak için;
a)
Komut ileti alanına pline veya pl yazılır.
b)
Draw sarkan menüsünden polyline seçilir.
c)
Draw toolbarlardan polyline seçilir.
Command:P/
From point:
Arc/close/Half
widht/Length/Undo/Widlh/<End point of line>:
Arc;Birleşik çizgiye yay eklemek için kullanılır.
Close;Son nokta ile ilk noktayı birleştirerek kapalı bir
şekil oluşturur.
Half
widht;Bu seçenekle
çizginin başlangıç ve bitiş kalınlıklarının yarı değerleri girilir.
Length;Bir önceki çizginin doğrultusunda doğru çizer.Eğer
bir önceki çizgi bir yay ise yayın bitiş noktasında yaya teğet doğru çizer.
Width;Çizginin başlangıç ve bitiş kalınlıkları verilir.
POİNT (NOKTA) KOMUTU
Belirlenen koordinatlara değişik tipte nokta
koyar.Nokta tipinin seçilmesi point style dialog kutusu yardımıyla
yapılır.Dialog kutusuna ulaşmak için format sarkan menüden point style dialog
kutusu seçilir yada DDTYPE yazılır.
Point size; Noktanın büyüklük değeri girilir.
Set Size Relativ To Screen; Büyüklük değeri noktanın
ekrana oranı olarak kabul edilir.
Set Size İn Alsolute Units; Girilen değer büyüklük
değeri olarak kabul edilir.
MODIFY KOMUTLARI
TRIM (BUDAMA) KOMUTU;
Birbiriyle kesişen çizim öğelerinin kesişim
noktalarından itibaren istenmeyen
kısımlarını kırpar.
STRETCH (SÜNDÜRME)
KOMUTU;
Seçilen çizgilerin diğer çizgilerle olan
bağlantılarını koparmadan uzatır veya kısaltır.
BREAK (KOPARMA) KOMUTU;
Bir çizim öğesini iki parçaya ayırır veya bu
öğenin bir kısmını siler.
CHAMFER (PAH KIRMA)
KOMUTU;
Kesişen veya uzantıları birbirini kesen iki
doğrunun kesişen uçlarına pah kırar.
Komutun Seçenekleri;
Distance:
Seçilen birinci ve ikinci çizgi için pah uzunluk ölçü değerleri
girilir.Distance 0 yapılırsa trim modu açık ise uzantıları birbirini kesen
fakat kesişmemiş çizgileri kesişme noktasına kadar uzatır.Kesiştikten sonra
devam eden çizgileri ise kesiştikten sonraki uzantılarını budar.
Angle:Pah ölçüsünün açısal olarak verilmesini sağlar.Bunun
için seçilecek birinci çizgi üzerinden alınacak açının mesafesi daha sonra
ikinci çizgiye uzanan pahın açı değeri girilir.
Trim modu
Trim: Uzantıları birbirini kesen fakat kesişmeyen
çizgileri pah çizgisine kadar uzatır.Kesişen çizgilerin pah çizgisinden sonraki
kısımlarını budar.
No
Trim: Pah kırılacak
olan köşeyi oluşturan çizgilerin uçlarında hiçbir değişiklik olmadan pah kırma
işlemini gerçekleştirir.
FİLLET (Yuvarlatma) KOMUTU
Kesişen veya uzantıları birbirini kesen
ikidoğrunun kesişen uçlarını yuvarlatır.
COPY
(Kopyalama) KOMUTU
Seçilen çizim öğelerinin bir veya birden fazla
kopyasını belirtilen koordinatlarda oluşturur.
Komuta ulaşmak için;
a)
Komut ileti alanına Copy veya Co yazılır.
b)
Modıfy sarkan menüden Copy seçilir.
c)
Modıfy toolbardan komut simgesi seçilir.
Komutun kullanımı:
Command:CO
Select objects:(Kopyalanacak öğeler seçilir)
<Base point or displacement>/Multiple:
Komutun seçenekleri:
Multiple
Seçilen çizim öğelerinin birden fazla
kopyasını oluşturmanızı sağlar.
<Base point or dislacement>
Kopyalamada referans alınan tutuş noktası
belirlenir.Daha sonra bu noktanın yerleşeceği koordinatı isteyen mesaj
görüntülenir.(Second point of displacement)
MOVE (Taşıma) KOMUTU
Seçilen çizim öğelerinin bir yerden başka bir
yere taşınmasını sağlar.
MIRROR (Aynalama)
KOMUTU
Tanımlanan bir simetri ewksenine göre çizim
öğelerinin simetrisini oluşturur.
Komuta ulaşamk için:
a)
Komut ileti alanına MIRROR veya Mi yazılıp
enter tuşuna basılır.
b)
Modıfy sarkan menüden MIRROR seçilir.
c)
Modıfy toolbardan komut simgesi seçilir.
Komutun kullanımı:
Command: Mİ
Select objects:
First point of Mirror line: (Simetri eksenin
birinci noktası seçilir.)
Second point of Mirror line: (Simetri eksenin
ikinci noktası seçilir.)
Delete old object<N>: (Simetri alınan
şeklin orjinali seçilir.)
MEASURE (Bölme) KOMUTU
Bu komut seçilen öğelerini belirlenen uzunlukta
parçalara böler.Bu komut öğeleri kesme veya ayırma değil bölüntü yerlerine
işaret koyma işlemini gerçekleştirir.Bu komutun uygulayacağı öğeler; line,
pline, circle ve arc’dır.nvmv
Komuta ulaşmak için;
ü Komut ileti alanına
Measure yazılır.
Komutun kullanımı:
Command: MEASURE
Select objects to measure: (Bölüntülecek çizim
öğesi seçilir.)
<Segment lenght>Block:
Segment lenght: Seçilen öğede
oluşturulacak bölüntülerin uzunluk değeri girilir.
DIVIDE (Eşit
aralıklarda bölme) KOMUTU
Seçilen çizim öğesi istenilen sayıda eşit
parçaya böler.
Komuta ulaşmak için;
ü Komut ileti alanına DIVIDE
yazılır.
ROTATE
(Döndürme) KOMUTU
Seçilen çizim öğelerini bir referans noktasına göre
istediğimiz açıda döndürür.
Komutun kullanımı
Command:Rotate
Select objects: (döndürülecek çizim öğesi seçilir.)
Base poimt: (Döndürme merkezi)
<Rotate angle>/Referance:
Rotate Angle
Seçilen öğeleri verlen açı değerinde
döndürür.Saatin ters yönü(+) pozitif,saatin yönü (-) negatif değer alır.
Referance
Konumlandığı açısı bilinen çizim öğelerini
konumlanacağı açı değerini girerek döndürür.
SCALE (Büyültme,Küçültme,Ölçekleme) KOMUTU
Çizim öğelerini istenilen oranda büyültür ve küçültür.
Komutun kullanımı
Command: Scale
Select objects: (Ölçeklendirilecek çizim öğeleri
seçilir.)
Base point: (Ölçeklemede alınacak referans noktası
belirlenir.)
<Scale factor>/Referance:
Scale Factor: Seçtiğimiz
çizim öğelerini istediğimiz oranda büyültür veya küçültür.1’in altında alınan
değerler küçültmeyi üstünde alınan değerler büyültmeyi sağlar.Örneğin; bir
çizim öğesini iki kat büyütmek için Scale factor 2 alınır.İki kat küçültmek için
ise scale factor 0.5 alınmalıdır.
Referance:
Ölçek katsayısını hesaplamadan ölçekleme işlemini gerçekleştirir.Bu
seçenekte önce referance uzunluğu daha sonra yeni uzunluk değeri girilerek
ölçekleme işlemi yapılır.
ARRAY
(ÇOĞALTMA) KOMUTU
1)Rectangular(Doğrusal)
Array
Seçilen çizim öğelerini satır (column) ve sütun (row)
bilgilerine göre doğrusal olarak çoğaltır.
Komutun kullanımı
Command:Array
Select objects:
Rectangular or Polar array(R/P): R
Number of rows(---)<1>: 2
Number of columns(III)<1>: 4
Unit cell or distance between rows(--): (Satırlar arası mesafe)
30
Distance between columns(II): (Sütunlar arası mesafe) 20
2)Array-Polar
(Açısal sıralama)
Bu komut seçilen çizim öğelerini belirlenen bir merkeze göre
açısal olarak çoğaltır.
Komutun kullanımı
Command: Array
Select objects:
Rectangular of array(R/P): P
Center point of array: (Çoğaltma merkezi)
Number of items: (Kopya sayısı)
Angle to fill (+=cew,-=cew) <360>: (Açı değeri)
Rotate objects as they are copied?<Y>:Y (Öğeler
kopyalanırken döndürülsün mü?)
Açı değeri sıfır olarak girilirse kopyalar arasındaki açı
değerini isteyen mesaj (Angle between items) mesajı görüntülenir.
PROPERTIES (ÖZELLİK DEĞİŞTİRME) KOMUTU
Bu komut çizim öğelerinin; çizgi özelliklerinin, konumlarının ve
boyutlarının değiştirilmesini sağlar.
Komuta ulaşmak için;
a)
Komut ileti alanına DDMODIFY yazılıp enter
tuşuna basılır.
b)
Modıfy sarkan menüden PROPERTIES seçilir.
c)
Object Properties toolbardan komut simgesi
seçilir.
DIMENSION
KOMUTLARI
DIMSTYLE
(Dimension Style)ÖLÇÜLENDİRME AYARLARI
Komuta ulaşmak için:
a)
Komut
ileti alanına DDIM yazılıp enter tuşuna basılır.
b)
Dimension
sarkan menüden style seçilir.
c)
Format
sarkan menüden dimension style seçilir.
d)
Dimension
toolbardan komut simgesi seçilir.
Current:Önceden oluşturulan özel
ölçülendirme sistemlerinin isimlerini listeler.Kullanılacak ölçü sistemi bu
listeden seçilerek aktif duruma getirilir.
Name: Oluşturulan ölçü sistemine
kaydedilmek üzere isim verir.
Save: Yapılan ayarların kaydedilmesini
sağlar.
Rename: Oluşturulan isimleri değiştirir.
GEOMETRY
DİALOG KUTUSU
Dımension
line: Ölçü
çizgisine ait özelliklerin ayarlanmasını sağlar.
Suppres: Ölçü çizgilerinden birinci veya
ikinci seçilenin görünürlüğünü kontrol eder. Görüntülenmemesi istenen ölçü
çizgisi onaylanır.
Spacing:
Color: Ölçü çizgisinin rengi belirlenir.
Extension
line: Ölçü
sınır çizgisinin ayarlarını yapmakta kullanılır.
Extension:
Origine
Offset:
Suppres: Ölçü sınır çizgilerinin
görünürlüğünü kontrol eder.
Center: Çember ve yay biçimindeki şekillerin
merkezini belirtmek için kullanılan,merkez işaretinin özelliklerinin
ayarlanmasını sağlar.
Mark: Merkezi belirleyen işaretin +
olmasını sağlar.
Line: Merkezi belirleyen İşaretin
birbirine dik sürekli çizgi olmasını sağlar.
None: Hiçbir işaret konulmaz.
Size: Merkezi belirleyecek işaretin
uzunluğunun belirlenmesini sağlar.
Arrowhead: Ölçü çizgisi sınır işaretinin (ok)
özelliklerinin ayarlanmasını sağlar.
Size: Seçilen sınır işaretinin büyüklüğünü
belirler.
Scale: Ölçülendirme elemanları büyüklük
değerleri için ölçek katsayısı belirlenir.
Format:
Ölçülendirme
elemanlarının yazılış formlarının belirlenmesi için format dialog kutusu
kullanılır.
User
Defined: Ölçünün
yazılacağı yerin belirlenmesini sağlar.
Force
Line İnside: Ölçü
çizgisini ölçü sınır çizgileri arasına yazdırır.
Fit: Ölçü çizgisini ve yazısının ölçü
sınır çizgilerinin durumuna göre konumlanma biçimini kontrol eder.
Text: Ölçü rakamının ölçü çizgilerinin
durumuna göre belirler.
Inside
Horizontal: Ölçü
sınır çizgileri içine yazılan ölçü rakamları X eksenine paralel yazar.
Outside
Horizontal: Ölçü
sınır çizgileri dışına yazılan ölçü rakamları X eksenine paralel yazar.
Horizontal
Justification: Ölçü
rakamının ölçü çizgisi üzerindeki konumunu belirler.
Vertical Justification: Değişik
açısal konumdaki ölçülendirme işleminde ölçü rakamının yazılış konumunu ölçü
çizgisine göre kontrol eder.
Annotation: Ölçü değerlerinin yazılışıyla ilgili
formatın belirlenmesini sağlar.
BLOKLAMA (Block) KOMUTU
Block komutları çizim öğelerini çizimin başka bir yerinde veya
başka bir çizim dosyasında kullanmak için gruplandırmamızı sağlayan
komutlardır.Blok olarak tanımlanan çizimler tek bir çizim öğesi olarak işlem
görür.Blok’u oluşturan çizim öğelerini bağımsız çizgiler haline getirmek için
Explode komutu kullanılır.
Blok olarak tanımlanan şekiller Insert veya Minsert komutlaruyla
geri çağrılabilir.
Block Komutu
Çizimdeki şekilleri aynı çizimin farklı koordinatlarında
kullanmak üzere blok olarak tanım_ lamamızı sağlar.İşlem tamamlandıktan sonra
bloklanan şekil ekrana tekrar getirmek için Oops komutu kullanılır.
Komutun kullanımı
Command:Block
Block name (or ?): (Bloğa isim ver)
Insertion base point: (Referance noktası belirle)
Select Objects: (Bloklanacak çizim öğesi seçilir.)
Wblok
(Blok kayıt etme) Komutu
Bu komut oluştulan bloğu diğer çizimlerde de kullanmak üzere
ayrı bir çizim dosyası olarak kaydeder.
Komutun kullanımı
Command: Wblock
Blıck name: (Blok ismi girilir.)
Insertion base point: (Bloğu yerleştirirken kullanılacak
referans noktası belirlenir.)
Select objects: (Bloklanacak objeyi seç)
Insert (Blok Çağırma) Komutu
Bu komut blok olarak oluşturulan şekilleri çizim alanında
istenilen yere istenilen ölçekte ve açıda konumlandırır.
Komutun kullanımı
Command:Insert
Block name (or?): (Bloğun ismi girilir.)
Not:
Block isminin önüne konulan * işareti bloğu çizim öğelerine ayırarak çağırır.
Insertion base point: (Bloğun tutuş noktasının yerleşeceği nokta
girilir.)
X scale factor<1>corner/XYZ:
Y scale factor (default=X):
Rotation angle<0>:
Minsert (Çoklu Blok Çağırma)Komutu
Bir bloğu satır ve sütun olarak birden fazla kopyasını
oluşturmamızı sağlar.
Not:Konumlandırılan
blocklar tek bir çizim öğesi gibi işlem görür.Explode komutuyla çizim öğelerine
ayrılmaz.
Explode(Birleşik çizim öğelerini ayrıştırma)Komutu
Bu komut pline, polygon, dimension, bhatch, block komutlarıyla
oluşturulan çizim öğelerini ayrıştırmaya yarar.
ÜÇ BOYUTLU ÇİZİMLER
Hide
(Gizleme)Komutu
Üç boyutlu bir çizimde arkada kalan yüzeyleri geçici olarak
gizler.Eğer zoom, pan, redrol, ve regen gibi görünüşle ilgili bir komut
kullanılırsa gizlenen çizgiler tekrar geri gelecektir.
Shade
(Yüzey Gölgelendirme)Komutu
Üç boyutlu öğelerin her bir yüzünü, bu yüzeyleri oluşturan çizgi
renginde doldurarak gölgelendirir.
Bakış
Noktası Belirleme
Modellerin uzaydaki bir noktadan üç boyutlu olarak
görüntülenmesini sağlayan komutlardır.
Vpoint
Bu komut çizime üç boyutlu uzayda istenilen noktadan bakmamızı
sağlar.
Komutun kullanımı
Command:Vpoint
Rotate/<View point> <Cument> <0,0,1>:
Rotate: Bakış noktasını girilecek iki açı değerine göre
belirler.Bu seçenek girildiğinde önce X,Y düzlemi üzerinde önce X ekseninden
yapılan açıyı ve daha sonra X,Y düzleminden Z ekseninde yapılan açıyı isteyen
mesajlar görüntülenir.
Enter angle in X Y plonefrom X avis <270>:
(Önden :270, soldan :180, sağdan:0, arkadan:90)
Enter angle from X,Y plone <90>:
(0=kutunun yükseklik boyutunun görümünü,30=İzometrik bir
görünüm,90=Plan görünüm verir.)
Viev
point
Bakış noktası X,Y ve Z koordinatları klavyeden girilerek
belirlenir.
ÜÇ BOYUTLU ÇİZİM YÖNTEMLERİ
1)
Profillerine kalınlık değerleri ilave edilerek üç boyutlu yapılan iki boyutlu
çizimler.
Line, arc, cırcle, polyline
2)
Üç koordinat değeri girilerek elde edilen çizimler.
Point, line, 3D, polyline, 3D force
3)
3D surfoce komutları ile elde edilen üç boyutlu çizimler.
3D mesh, pfoce, edgesurf, talasurf
4)
Ame (Advaced Modelling Extension) komutlarıyla elde edilen 3D katı (solid)
çizimler.
Box, wedge, pyramid,cone,...
Derinlik
ve Kalınlık Tanımlama
Elev
(Derinlik Tanımlama) Komutu
Elev komutu çizilecek öğeler için çalışma düzlemi yüksekliği
(elevation değeri) belirlemenizi sağlar.Bu komut aynı zamanda çizilecek öğelere
verilecek thicknees (kalınlık) değerinin belirlenmesinde kullanılır.
Komutun kullanımı
Command: Elev
New current elevation<0,00>:
New current thicknees<0,00>:
KATI (SOLİD) MODELLER
BOX(Kutu, küp) KOMUTU
Bu komut kutu veya küp biçili bir katı model oluşturmamızı
sağlar
Komuta ulaşmak için:
Command:box
Solids toolbardan komut simgesi seçilir.
Komutun kullanımı
Command:box
Center /<corner of box><0,0,0>:
Center of box
Kutunun birinci köşesi seçilir.
Cube:
Küp çizecek isen bu seçenekte bu seçenekte küp çizimi yapılır.
Lenght:
Kutunun uzunluğu
Widht: Kutunun genişliği
Height:
Kutunun yüksekliği
Center:
Kutunun merkez noktası girilir.
SİLİNDİR (Cylinder) KOMUTU
Silindir biçimli bir katı model oluşturmamızı sağlar(solids
toolbardan seçilir.)
Komutun kullanımı
Command: Clinder
Elliptical/<center point><0,0,0>:
Center
point: Silindir tabanının merkez noktası girilir.
Height:
Yükseklik değeri girilir.(+) (-)
Center
of other end: Silindirin üşt düzlemi için merkez noktası belirlenir.
Elliptical:
Elips tabanlı bir silindir oluşturmamızı sağlar.
Hiç yorum yok
Yorum Gönder