lobe pompa animasyon 1

Header ADS

AutoCAD ÇİZİM SÖZLÜĞÜ ve KOMUTLAR

2D- 2 BOYUT
3D- 3BOYUT
2P- 2 NOKTA
3P- 3 NOKTA
3DARRAY- 3BOYUT DİZİ
3DFACE- 3BOYUT YÜZ
3DPOLY- 3BOYUT BİLEŞİK-ÇİZGİ
ADD- EKLE
ALIGN- HİZALA
ALL- TÜMÜ
ANGLE- AÇI
ANNOTATION- KISALTMA
APEX- TEPE
ARC- YAY
AREA -ALAN
ARRAY- DİZİ
ARROW- OK
ASPECT- ORAN
ATTDEF- NİTELİK TANIMI
ATTDISP- NİTELİK GÖRÜNTÜLE
ATTEDIT- NİTELİK DÜZENLE
ATTEX- NİTELİK ÇIKARIMI
AUTO- OTOMATİK
BLIPMODE -İŞARET MODU
BLOCK- BLOK
BLUE- MAVİ
BOTTOM- ALT
BOTTOMCENTER- ALTMERKEZ
BOTTOMLEFT- SOLALT
BOTTOMRIGHT- SAĞALT
BOX- KUTU
BREAK -KIR
BYBLOCK- BLOKDAN
BYLAYER- KATMANDAN
CAMERA- KAMERA
CDF- VİRGÜL AYRAÇLI FORMAT
CENTER- MERKEZ
CHAIN- ZİNCİR
CHAMFER –PAHKIR
CHANGE- DEĞİŞTİR
CHPROP -ÖZELLİK DEĞİŞTİR
CIRCLE -ÇEMBER
CIRCUMSCRIBED- ÇEMBERE DIŞTAN TEĞET
CLIP- KIRP
CLOSE- KAPAT
COLOR -RENK-
COMMANDS- KOMUTLAR
CONE- KONİ
CONSTANT- SABİT
COPY- KOPYALA
CORNER- KÖŞE
CUBE- KÜP
CURRENT- GÜNCEL
CYAN- TURKUVAZ
CYLINDER –SİLİNDİR
DECURVE- EĞRİ KALDIR
DELETE- YOKET,SİL
DELTA- DELTA
DIAMETER- ÇAP
DIRECTION- YÖN
DISH- YARIM KÜRE
DISPLAY- GÖRÜNTÜLE
DISTANCE- UZAKLIK, MESAFE
DISTANCES- MESAFELER
DIVIDE- BÖL
DOME- TERS YARIM KÜRE
DRAGMODE- SÜRÜKLEME MODU
DTEXT- DİNAMİK YAZI
DVIEW- DİNAMİK GÖRÜNÜM
DXF- ÇİZİM ARA DEĞİŞİM FORMATI
DYNAMIC- DİNAMİK
EDGE- KENAR
EDIT- DÜZENLE
ELEVATION- YÜKSEKLİK
ELLIPSE- ELİPS
ELLIPTICAL- ELİPTİK
END- SONNOKTA
ENTITIES- ÖĞELER
ENTITY- ÖĞE
EXIT- ÇIK
EXTEND- UZAT
EXTENTS- KAPSAM
EYE- GÖZ
FILLED- YUVARLAT
FIRST- İLKNOKTADAN
FIT- EĞRİ UYDUR
FIT TOLERANCE- TOLERANS UYDUR
FIT- UYDUR
FLOAT- YÜZER
FORMAT- FORMAT
GREEN- YEŞİL
GRID- IZGARA
HATCH- TARA
HEIGHT- YÜKSEKLİK
HIDE- GİZLE
IGNORE- GÖZARDI
INCLUDED- KAPSANAN
INSCRIBED- ÇEMBERE İÇTEN TEĞET
INSERT- YERLEŞTİR
INVISIBLE- GÖRÜNMEZ
ISOCIRCLE- İZOÇEMBER
ISOPLANE- İZOMETRİK DÜZLEM
JOIN- BİRLEŞTİR
JUSTIFICATION- HİZALAMA
JUSTIFY- YANAŞTIR
LAST- SON
LAYER- KATMAN
LEADER- ÖNCÜ
LEFT- SOL
LENGTH OF CHORD- KİRİŞ UZUNLUĞU
LENGTH- UZUNLUK
LENGTHEN- UZATMA
LIMITS- SINIRLAR
LINE- ÇİZGİ
LOAD- YÜKLE
LOOP- DÖNGÜ
LTSCALE- ÇİZGİTİPİ ÖLÇEĞİ
LTYPE- ÇİZGİ-TİPİ
MAGENTA- MOR
MEASURE- ÖLÇ
MESH- GÖZ
METHOD- METOD
MIDDLE- ORTA
MIDDLECENTER- ORTAMERKEZ
MIDDLELEFT- SOLORTA
MIRROR3D- 3BOYUT AYNALA
MLINE- ÇOKLU ÇİZGİ
MTEXT- PARAGRAF YAZI
MULTIPLE- ÇOKLU
NEXT- SONRAKİ
NO EXTEND- UZATMA YOK
NO TRIM- BUDAMA YOK
NONE- HİÇBİRİ
NORMAL- NORMAL
OBJECT- NESNE
OFF- KAPALI
OFF- KAPAT
OFFSET- KOŞUTLA, PARALELİNİ AL
ON- AÇIK
OPEN- AÇIK
OPTIONS- SEÇENEKLER
ORIGIN- MERKEZ
ORTHO- DİKEY
OUTER- EN DIŞ
PAN- KAYDIR
PARAMETER- PARAMETRE
PEDIT- BİLEŞİK-ÇİZGİ DÜZENLEME
PERCENT- YÜZDE
PLAN- PLAN
POINTS- NOKTALAR
POLAR- KUTUPSAL
POLYGON- ÇOKGEN
POLYLINE- BİLEŞİK ÇİZGİ
POSITION- KONUM
PRESET- ÖNAYAR
PREVIOUS- ÖNCEKİ
PROJECT- YANSIT
PROPERTIES- ÖZELLİKLER
PYRAMID- PİRAMİT
QTEXT- ÇABUK YAZI
RADIUS- YARIÇAP
REALTIME- GERÇEK ZAMANLI
RECTANGULAR- DİKDÖRTGENEL
RED- KIRMIZI
REFERENCE- REFERANS
RESTORE- YENİDEN YÜKLE
REVOLVE- ÇEVİR
RIGHT- SAĞ
ROTATION- DÖNÜŞ
SAVE- SAKLA
SCALE- ÖLÇEK
SDF- BOŞLUK AYRAÇLI FORMAT
SELECT- SEÇ
SHOW- GÖSTER
SNAP- KENETLE,YAKALA
SPHERE- KÜRE
SPLINE- SPLINE
STRAIGHT- DÜZ
STYLE- STİL
SUBTRACT- ÇIKAR
TARGET- HEDEF
TEXT- YAZI
THICKNESS- KALINLIK
THROUGH- GEÇİŞ NOKTASI
TOGGLE- GEÇİŞ
TOLERANCE- TOLERANS
TOOLBAR- ARAÇ ÇUBUĞU
TOP- ÜST
TOPCENTER- ÜSTMERKEZ
TOPLEFT- SOLÜST
TOPRIGHT- SAĞÜST
TORUS- SİMİT
TOTAL- TOPLAM
TRIM- BUDAMA
TTR- TEĞET TEĞET YARIÇAP
TWIST- ÇEVİR
U- KULLANICI
UCS- KULLANICI KOORDİNAT SİSTEMİ, KKS
UNDO- GERİAL
UNLOAD- ÇIKAR
VALUE- DEĞER
VERIFY- DOĞRULA
VIEW- GÖRÜNÜM
WEDGE- TAKOZ
WHITE- BEYAZ
WIDTH- GENİŞLİK
WINDOW- PENCERE
WORLD- YER
XYZ- XYZ
YELLOW- SARI
ZAXIS- Z EKSENİ
ZERO- SIFIR
ZOOM- ZUM
   

 

  AUTOCAD PROGRAMINDA YENİ  BİR DOSYA AÇILMASI

  NEW KOMUTU

Bu komut yeni bir çizim dosyası açmanızı sağlar.Bu komuta ulaşmak için                         
1)   Komut ileti alanına komut adı  girilip enter’e  basılır.

2)   Sarkan menülerden “file”altında bulunan “new” seçilir.

3)   Ctrl+N tuşlarına aynı anda basılır.

4)   Toolbarlardan komut simgesi seçilir.

 

  DAHA ÖNCEDEN KAYDEDİLMİŞ OLAN BİR DOSYANIN TEKRAR AÇILMASI

  OPEN KOMUTU;
    Autocad ortamında kaydedilmiş olan dosyaların tekrar açılmasını sağlar.Komuta girildikten sonra select file (dosya aç) dialog kutusu görüntülenir.Buradan ilgili dosya seçilir ve açılır.Komuta ulaşmak için;
a)  Komut ileti alanına komut adı girilip enter’e basılır.

b)  Sarkan menülerden “file”ın altında bulunan open seçilir.

c)   Ctrl+O tuşlarına aynı anda basılır.

d)  Toolbarlardan komut simgesi seçilir.

 

  DOSYALARIN KAYDEDİLMESİ

  SAVE (KAYDETME);

   Hazırlanan çizim dosyalarını tekrar kullanmak üzere kaydeder.Çizim esnasında bilgisayarda bir arıza meydana gelmesi,bilgisayarın kilitlenmesi,iletişim sisteminin bozulması,elektrik kesintisi ...vb. istenmeyen durumlar karşısında yapılan işlemlerin kayd olması için bu yüzden çizim yaparken belli aralıklarda kaydetme işlemi yapılmalıdır.
  Yeni açılan dosyalar ilk kaydedildiklerinde çizim dosyasına verilecek isim kaydedileceği sürücü gibi dosya işletimiyle ilgili bilgilerin girileceği save drawing as dialog kutusu görüntülenir.Daha sonraki kayıtlarda bu bilgiler tekrar sorulmaz.
  Komuta ulaşmak için;
a)  Komut ileti alanına komut adı girilir.

b)   ”File” sarkan menüsünden “save”seçilir.

c)   Ctrl+S tuşuna basılır.

d)  Toolbarlardan komut simgesi seçilir.

  SAVE AS (FARKLI KAYDET)KOMUTU;      
 Bu komut daha önceden kaydedilen bir dosyanın farklı ad veya farklı bir sürücüye kaydedilmesi için kullanılır.Bu komuta ulaşmak  için;
a)  Komut ileti alanına komut adı girilir.

b)  ”File” sarkan menüsünden “save as” seçilir.

 

  Kaydetme İşleminin Bilgisayara Otomatik Olarak Yaptırılması

  SAVE TIME KOMUTU;
 Bu komut kaydetma(save)işleminin kullanıcının belirleyeceği zaman aralıklarında kendiliğinden yani otomatik olarak yapılmasını sağlar.Komuta ulaşmak için;
ü  Komut ileti alanına komut adı girilip enter tuşuna basılır.





    LİNE(DÜZ ÇİZGİ ÇİZME)KOMUTU;
  Bu komut çizim alanında belirlenen iki nokta arasında düz çizgi çizer.Her çizgi başlangıç ve bitiş noktasıyla tanımlanır.Bir çizginin bitiş noktası bir sonraki çizginin başlangıç noktası olarak kabul edilir.Her çizgi ayrı bir çizim öğesidir.Diğer çizgilerle bütün değildir.Bu komut ulaşmak için;
a)  Komut ileti alanına LINE veya sadece L yazılıp enter tuşuna basılır.

b)  Draw sarkan menüsünden LINE seçilir.

c)   Toolbarlardan komut simgesi seçilir.

 

   DÜZ ÇİZGİ ÇİZME METODLARI

 1)Kartezyen Notasyon;

  Kullanıcının klavye yardımıyla komut ileti alanına X ve Y koordinat değerlerini girerek çizginin başlangıç ve bitiş noktasını belirleme yöntemidir.Bu yöntemle çizgi çizebilmek için öncelikle mouse yardımıyla başlangıç noktası belirlenir.Daha sonra To point iletisine önce Relativ (@) karakteri ardından X virgül Y koordinat değerleri girilir.

 

 

 2)Açısal Notasyon;

Bu yöntemle çizgi çizebilmek için öncelikle mouse yardımıyla başlangıç noktası seçilir.Daha sonra to point iletisine @ yanına çizgi uzunluğu,çizgi uzunluğundan sonra “<” işareti ve açı değeri girilir.


3)Mutlak Koordinat Sistemi;


    ÇİZİM KOLAYLIKLARININ DÜZENLENMESİ
Çizim kolaylıklarının düzenlenmesi DRAWING AIDS dıalog kutusu yardımıyla yapılır.Dialog kutusuna ulaşmak için;
a)  Tools sarkan menüsünden DRAWING AIDS seçilir.

b)  Komut ileti alanına DDR Modes yazılp enter tuşuna basılır.

  GRID (IZGARA) KOMUTU:
Bu komut çizim alanına istenilen yatay ve düşey aralıklarda hizafi noktalar koyar.Bu noktalar yazıcı çıktısında görüntülenmez. 
Grid modu F7 fonksiyon tuşuyla yada en altta yer alan durum satırında mouse ile on off yapılabilir.
Grid on; Hizafi noktalar görüntülenir.

Grid off; Hizafi noktalar görüntülenmez.

X Spacing; Grid nokta aralığının X değerini belirler.

Y Spacing; Grid nokta aralığının Y değerini belirler.

  SNAP (SEKME) KOMUTU:
Snap komutu imlecin (cursor) hareketlerinin belirlenen aralık ve açıda olmasını sağlar.

Snap on;  Cursor ayarlanan aralıkta ve biçimde hareket eder.

Snap off; Cursor serbest hareket eder.
Snap modunu açıp kapatmak için F9 Ctrl+B tuşlarına basılır yada durum satırı kullanılır.

X Spacing; Sekme aralığının X değerini belirler.

Y Spacing; Sekme aralığının Y değerini belirler.

Snap Angle; Cursorün hareketinin doğrultusunu açı olarak belirler.
  
  LİMİTS AYARLARI
Çizim alanı sınırlarının belirlenmesi ve kontrol edilmesini sağlar.Belirlenen çizim alanı sınırlarının ekrana yerleşebilmesi için zoom komutunun all seçeneği kullanılmalıdır.
  Çizim yardımcılarından grid yalnız tanımlanabilen limit sınırları içerisinde görüntülenir.

Lower left corner; Çizim alanının sol alt köşesinin koordinatı girilir.

Upper right corner; Çizim alanının sağ alt köşesinin koordinatı girilir.
 Bu koordinat değeri A4 kağıdı için (210,297) A3 için (420,297) olur. 

  ORTHO KOMUTU;
  Yalnız  yatay ve düşey doğruların çizilmesi için kullanılır.Ortho modu F8 fonksiyon tuşuyla yada en altta bulunan durum satırından mouse ile açılıp kapatılabilir.

On; Yatay ve düşey çizdir.

Off; cursorün hareketi serbesttir.

NOT: Ortho modu açık iken düşey ve yatay çizgiler çizerken sadece cursorün yönü belirlenip çizgi uzunluğu girilerek enter tuşuna basmak yeterlidir.


  ERASE (SİLME) KOMUTU;
Çizim öğelerini silmek için kullanılan komuttur.Komuta ulaşmak için;
a)  Komut ileti alanına Erase veya sadece E yazılıp enter tuşuna basılır.

b)  Toolbarlardan komut simgesi seçilir.

c)   Modify sarkan menüsünden Erase seçilir.

d)  Silinecek çizim öğesi mouse ile seçildikten sonra delete tuşuna basılır.
  
  UNDO (GERİ ALMA) KOMUTU;
 Undo komutu en son yapılan uygulamayı iptal eder.
Komutun kullanımı;
a)  Command:Undo/u

b)  Toolbarlardan komut simgesi seçilir.

c)   Ctrl+Z’ye basılır.

d)  Edit sarkan menüsünden Undo seçilir.

  REDO (İLERİ ALMA) KOMUTU;
Undo komutu ile geri alınan komutlardan sonuncusunu tekrar işleme koyar.Komutun kullanımı;
a)  Komut ileti alanına Redo yazılıp enter tuşuna basılır.

b)  Toolbarlardan komut simgesi seçilir.

c)   Ctrl+Y tuşlarına basılır.

d)  Edit sarkan menüsünden Redo seçilir.

 

  HIZLI TUŞLAR VE FONKSİYONLARI

  FONKSİYON TUŞLARI;
F1; Help (yardım) menüsünü görüntüler.
F2; Grafik ekran ve metin ekranı arasındaki dönüşümü sağlar.

F3; Osnap settings dialog kutusunu görüntüler.

F4; Tableti açar veya kapatır.
F5; İzometrik çizimlerde cursorün konumunu düzenler.
F6; Koordinat görüntü modunu açar.
F7; Grid modunu açar veya kapatır.
F8; Düz çizgi çizmek için ortho komutunu açar veya kapatır.
F9; Snap modunu açar veya kapatır.
 
  KENETLEME (OSNAP) KOMUTLARI;

Çizim ve düzenleme işlemlerinde, çizim öğelerinin geometrik olarak tanımlanan noktalarını hatasız olarak bulmak için Osnap fonksiyonları kullanılır.Bu fonksiyonlara ulaşmak için;

a)   Herhangi bir noktanın koordinatı istendiğinde komut ileti alanına kenetleme komutunun ismi veya kodu yazılarak çalıştırılabilir.

b)  Klavyeden shift tuşuna ve mouse’un sağ tuşuna aynı anda basılır.  


c)   Klavyeden Ctrl ve mouse’un sağ tuşuna aynı anda basılır.

d)  Object Snap dialog kutusundan ilgili komut simgesi seçilir.






 KENETLEME YÖNTEMLERİ;
1) End Point (Bitim Noktası);
Bu seçenek çizgilerin.eğrilerin ve yayların uç noktalarından yakalamak için kullanılır.
2) Mid point (Orta nokta);
Çizgi ve yayların orta noktalarından yakalamak için kullanılır.
3) Intersection(Kesişim Noktası);
Çizim öğelerinin kesişim noktalarına kenetlemek için kullanılır.
4) Center (Merkez);
Bu seçenek çember ve yayların merkez noktalarından yakalamak için kullanılır.
5) Tangent (Teğet);
Dışarıdaki bir noktadan çember yay ve ellipse teğet bir noktaya kenetlemek için kullanılır.
6) Quadrabt (Çeyrek);
Daire ve yayları ortadan ikiye bölen eksen çizgilerinin geçtiği noktaları yakalamak için kullanılır.
7) Node (Nokta);
Point komutu ile oluşturulan noktaların yakalanması için kullanılır.
8)Quick;
Çabuk kenetleme modunu çalıştırır.Ekranda yazı yazma sırasında yazı yerine kutucuk görünmesini sağlar.
9)Nearest (En Yakın Nokta);
Seçilen çizginin en yakın noktasını yakalamak için kullanılan komuttur.
10)Perpendicular;
Çizim öğesine dik olan noktayı yakalamak için kullanılır.
11)None;
Osnapı kapatır.
12)Appintersect;
Çizim öğelerinin uzantılarının kesiştiği noktaları yakalamak için kullanılır.
13)Osnap Settings;
Osnap setting dialog kutusunu görüntüler.

  ÇİZGİ TİPLERİ (LİNETYPE)
 Linetype komutu çizim öğeleri oluşturulurken kullanılacak çizgi tipinin seçimini ve yeni çizgi tiplerinin oluşturulmasını sağlar.
 Çizgi tiplerinin seçimi Layer & Linetype Properties dialog kutusu yardımıyla yapılır.Dialog kutusuna ulaşabilmek için;
a)   Komut ileti alanına Linetype yazılır.

b)  Format sarkan menüsünden Layer seçilir.

c)   Toolbarlardan komut simgesi seçilir.

Load(Yükle): İstediğimiz çizgi tipini bulunduğumuz çizim ortamına yüklemek için kullanılır.

  CIRCLE (ÇEMBER,DAİRE) KOMUTU;

Bu komut çember çizmek için kullanılan komuttur.Circle komutuna ulaşmak için;

a)   Komut ileti alanına circle yazılır ve enter tuşuna basılır.


b)  Draw sarkan menüsünden circle seçilir.

c)   Draw toolbarlardan komut simgesi seçilir.

 

 


ÇEMBER  ÇİZME  YÖNTEMLERİ

1)CEN,RAD YÖNTEMİ
Merkez ve yarı çap değeri girilerek çember çizimi yapılır.

2) CEN,DİA YÖNTEMİ
Merkez ve çap değeri girilerek çember çizimi yapılır.

3) 2 POINT YÖNTEMİ
Çapı tanımlayan iki noktaya göre çember çizimi yapılır.

4) 3 POINT YÖNTEMİ
Çember üzerindeki üç noktaya göre çizim yapılır.

5) TTR YÖNTEMİ
Bu yöntemle daha önce ekranda hazır bulunan çizgilere teğet ve yarıçap değeri verilen çember çizilir.

6) TTT YÖNTEMİ
Bu yöntemle daha önce ekranda hazır bulunan üç çizim öğesine teğet çember çizilir.


ARC (YAY) KOMUTU

İstenilen ölçü ve konumda yay çizer.
Komuta ulaşmak için;
a)   Draw sarkan menüsünden arc seçilir.

b)  Komut ileti alanına arc veya sadece a yazılıp enter tuşuna basılır.

c)   Toolbarlardan komut simgesi seçilir.

 

  YAY ÇİZME YÖNTEMLERİ

1) 3 POINT YÖNTEMİ;
Yayın başlangıç noktası,yay üzerinde bir nokta ve yayın bitim noktası girilerek çizim yapılır.



2) START, CENTER, END YÖNTEMİ (SCE)
Başlangıç noktası merkezi ve bitim noktası girilerek yay çizilir.



3)START, CENTER, ANGLE YÖNTEMİ (SCA)

Başlangıç noktası merkezi ve açısı girilerek yay çizilir.



4)START, CENTER, LENGTH OF CHORD YÖNTEMİ (SCL)
Başlangıç noktası merkezi ve kirişuzunluğu girilerek yay çizilir.


5) START, END, ANGLE YÖNTEMİ (SEA)

Başlangıç noktası bitim noktası ve açısı girilerek yay çizilir.


6) START, END, DIRECTION YÖNTEMİ (SED)
Başlangıç noktası bitim noktası ve yaya teğet doğrunun açısı girilerek yay çizilir.


7) START, END, RADIS YÖNTEMİ (SER)
Başlangıç noktası bitim noktası ve yarıçap girilerek yay çizilir.


8) CENTER, START, END YÖNTEMİ (CSE)
Merkezi başlangıç noktası ve bitim noktası girilerek yay çizilir.


9) CENTER, START, ANGLE, YÖNTEMİ (CSA)
Merkezi başlangıç noktası ve açısı girilerek yay çizilir.


10) CENTER, START, LENGTH OF CHORD YÖNTEMİ (CSL)
Merkezi başlangıç noktası ve kiriş uzunluğu girilerek yay çizilir.




       POLYGON (ÇOKGEN) KOMUTU;

      Bu komut istenilen sayıda kenardan oluşan düzgün çokgen çizer.Kenar sayısı 3 ile 1024 arası olabilir.Komuta ulaşabilmek için;

a)   Komut ileti alanına polygon yazılıp enter tuşuna basılır.

b)  Draw sarkan menüsünden polygon seçilir.

c)   Daw toolbarlardan komut simgesi seçilir.

 

  POLYGON ÇİZME YÖNTEMLERİ

1) EDGE;
Bir kenarının uzunluğuna göre çokgen çizer.



2)CIRCUMSCRIBED (DIŞINA);

Bu yöntemle merkezi verilen R yarıçaplı çemberin dışından teğet çokgen çizer.



3)INSCRIBED (İÇİNE);
Bu yöntemle merkezi verilen R yarıçaplı çemberin içine düzgün çokgen çizer.


RECTANGLE (DİKDÖRTGEN) KOMUTU;
Bu komutla köşegen noktaları tanımlanan dikdörtgen çizer.


  Komutun Seçenekleri;
a)Chamfer (Pah)
Köşelerine pah kırılmış dikdörtgen çizilmesini sağlar.

b)Fillet(Kavis);
Köşeleri yuvarlatılmış dikdörtgen çizer.

c)Elevation(Düzlem Yüksekliği);
Üç boyutlu çizimlerde çalışma düzlemi yüksekliğinde dikdörtgen çizer.

d)Thickness (Kalınlık);
Üç boyutlu çizimlerde belirlenen kalınlık değerinde dikdörtgen çizer.


  ELLIPSE (ELİPS) KOMUTU;
Bu komut belirlenen koordinata istenilen ölçü ve konumda elips çizer.
Komuta ulaşmak için;
a)   Komut ileti alanına ELLIPSE yazılır.

b)  Draw sarkan menüsünden ELLIPSE seçilir.

c)   Draw toolbarlardan komut simgesi seçilir.

  ELİPSİ TANIMLAYAN GEOMETRİK ÖZELLİKLER

Rotation:İzdüşümü çizilecek çemberin düzlemle yaptığı açı.

 

  ELLIPSE ÇİZME YÖNTEMLERİ


1) Axis, End Yöntemi
Bu yöntemle birinci eksenin sınır noktaları verilerek elips çizilir.
2) Center Yöntemi
Elipsin merkezi ve eksenlerinin sınır noktaları verilerek elips çizimi yapılır.
3) Birinci eksenin sınır noktaları ve ikinci eksenin düzlemle yaptığı açı verilerek elips çizilir.

   İZOMETRİK ÇEMBER (ISOCIRCLE)
İzometrik perspektif çizimlerinde ellipse çizmekiçin kullanılır.Çizim alanı izometrik perspektif çizilecek şekilde düzenlenmelidir.
  
   DONUT (HALKA) KOMUTU 
   Bu komut içi dolu halka veya çember çizer.İçi dolu çember çizmek için iç çap ölçüsü 0 verilir.Oluşturulan şekillerin içinin dolu görünmesi için solid fill         on yani açık olmalı.Boş görüntülenmesi için de “off” kapalı olmalı.


   HALKANIN GEOMETRİK ÖZELLİKLERİ
  Komuta ulaşmak için;
a)   Komut ileti alanına DONUT veya Do yazılır.

b)  Draw sarkan menüsünden DONUT seçilir.

  SOLİD (İÇİ DOLU DÜZLEM, ŞEKİL) KOMUTU
Bu komut üç veya dört köşeden oluşan şekilleri çizer.Dört köşeli şekillerin oluşturulmasında  noktaların verilişi önemlidir.1,3 ve 2,4 birleşir.



  PLİNE (POLYLİNE) (BİRLEŞİK ÇİZGİ ÇİZME) KOMUTU


Bu komut birbirine bağlı doğru ve yaylar çizer.Pline oluşturulan çizgiler tek bir çizim öğesi olarak kabul edilir.
Komuta ulaşmak için;
a)   Komut ileti alanına pline veya pl yazılır.

b)   Draw sarkan menüsünden polyline seçilir.

c)   Draw toolbarlardan polyline seçilir.

Command:P/
From point:
Arc/close/Half widht/Length/Undo/Widlh/<End point of line>:
Arc;Birleşik çizgiye yay eklemek için kullanılır.
Close;Son nokta ile ilk noktayı birleştirerek kapalı bir şekil oluşturur.
Half widht;Bu seçenekle çizginin başlangıç ve bitiş kalınlıklarının yarı değerleri girilir.
Length;Bir önceki çizginin doğrultusunda doğru çizer.Eğer bir önceki çizgi bir yay ise yayın bitiş noktasında yaya teğet doğru çizer.
Width;Çizginin başlangıç ve bitiş kalınlıkları verilir.


  POİNT (NOKTA) KOMUTU
Belirlenen koordinatlara değişik tipte nokta koyar.Nokta tipinin seçilmesi point style dialog kutusu yardımıyla yapılır.Dialog kutusuna ulaşmak için format sarkan menüden point style dialog kutusu seçilir yada DDTYPE yazılır.
Point size; Noktanın büyüklük değeri girilir.
Set Size Relativ To Screen; Büyüklük değeri noktanın ekrana oranı olarak kabul edilir.
Set Size İn Alsolute Units; Girilen değer büyüklük değeri olarak kabul edilir.

  MODIFY KOMUTLARI
  TRIM (BUDAMA) KOMUTU;
Birbiriyle kesişen çizim öğelerinin kesişim noktalarından  itibaren istenmeyen kısımlarını kırpar.

  STRETCH (SÜNDÜRME) KOMUTU;
Seçilen çizgilerin diğer çizgilerle olan bağlantılarını koparmadan uzatır veya kısaltır.

  BREAK (KOPARMA) KOMUTU;
Bir çizim öğesini iki parçaya ayırır veya bu öğenin bir kısmını siler.

  CHAMFER (PAH KIRMA) KOMUTU;
Kesişen veya uzantıları birbirini kesen iki doğrunun kesişen uçlarına pah kırar.


  Komutun Seçenekleri;

Distance: Seçilen birinci ve ikinci çizgi için pah uzunluk ölçü değerleri girilir.Distance 0 yapılırsa trim modu açık ise uzantıları birbirini kesen fakat kesişmemiş çizgileri kesişme noktasına kadar uzatır.Kesiştikten sonra devam eden çizgileri ise kesiştikten sonraki uzantılarını budar.

Angle:Pah ölçüsünün açısal olarak verilmesini sağlar.Bunun için seçilecek birinci çizgi üzerinden alınacak açının mesafesi daha sonra ikinci çizgiye uzanan pahın açı değeri girilir.

 Trim modu
Trim: Uzantıları birbirini kesen fakat kesişmeyen çizgileri pah çizgisine kadar uzatır.Kesişen çizgilerin pah çizgisinden sonraki kısımlarını budar.
No Trim: Pah kırılacak olan köşeyi oluşturan çizgilerin uçlarında hiçbir değişiklik olmadan pah kırma işlemini gerçekleştirir.


   FİLLET (Yuvarlatma) KOMUTU
Kesişen veya uzantıları birbirini kesen ikidoğrunun kesişen uçlarını yuvarlatır.
 COPY (Kopyalama) KOMUTU
Seçilen çizim öğelerinin bir veya birden fazla kopyasını belirtilen koordinatlarda oluşturur.
Komuta ulaşmak için;
a)   Komut ileti alanına Copy veya Co yazılır.

b)   Modıfy sarkan menüden Copy seçilir.

c)   Modıfy toolbardan komut simgesi seçilir.

Komutun kullanımı:
Command:CO
Select objects:(Kopyalanacak öğeler seçilir)
<Base point or displacement>/Multiple:

  Komutun seçenekleri:
Multiple

Seçilen çizim öğelerinin birden fazla kopyasını oluşturmanızı sağlar.
  <Base point or dislacement>
Kopyalamada referans alınan tutuş noktası belirlenir.Daha sonra bu noktanın yerleşeceği koordinatı isteyen mesaj görüntülenir.(Second point of displacement)
MOVE (Taşıma) KOMUTU
Seçilen çizim öğelerinin bir yerden başka bir yere taşınmasını sağlar.

  MIRROR (Aynalama) KOMUTU
Tanımlanan bir simetri ewksenine göre çizim öğelerinin simetrisini oluşturur.
Komuta ulaşamk için:
a)   Komut ileti alanına MIRROR veya Mi yazılıp enter tuşuna basılır.

b)   Modıfy sarkan menüden MIRROR seçilir.

c)   Modıfy toolbardan komut simgesi seçilir.


Komutun kullanımı:

Command: Mİ
Select objects:
First point of Mirror line: (Simetri eksenin birinci noktası seçilir.)
Second point of Mirror line: (Simetri eksenin ikinci noktası seçilir.)
Delete old object<N>: (Simetri alınan şeklin orjinali seçilir.)

  MEASURE (Bölme) KOMUTU

Bu komut seçilen öğelerini belirlenen uzunlukta parçalara böler.Bu komut öğeleri kesme veya ayırma değil bölüntü yerlerine işaret koyma işlemini gerçekleştirir.Bu komutun uygulayacağı öğeler; line, pline, circle ve arc’dır.nvmv
Komuta ulaşmak için;
ü  Komut ileti alanına Measure yazılır.
Komutun kullanımı:
Command: MEASURE
Select objects to measure: (Bölüntülecek çizim öğesi seçilir.)
<Segment lenght>Block:
Segment lenght: Seçilen öğede oluşturulacak bölüntülerin uzunluk değeri girilir.

  DIVIDE (Eşit aralıklarda bölme) KOMUTU
Seçilen çizim öğesi istenilen sayıda eşit parçaya böler.
Komuta ulaşmak için;
ü  Komut ileti alanına DIVIDE yazılır.
 
  ROTATE (Döndürme) KOMUTU
Seçilen çizim öğelerini bir referans noktasına göre istediğimiz açıda döndürür.
Komutun kullanımı
Command:Rotate
Select objects: (döndürülecek çizim öğesi seçilir.)
Base poimt: (Döndürme merkezi)
<Rotate angle>/Referance:
Rotate Angle
Seçilen öğeleri verlen açı değerinde döndürür.Saatin ters yönü(+) pozitif,saatin yönü (-) negatif değer alır.
Referance
Konumlandığı açısı bilinen çizim öğelerini konumlanacağı açı değerini girerek döndürür.

  SCALE (Büyültme,Küçültme,Ölçekleme) KOMUTU
Çizim öğelerini istenilen oranda büyültür ve küçültür.
Komutun kullanımı
Command: Scale
Select objects: (Ölçeklendirilecek çizim öğeleri seçilir.)
Base point: (Ölçeklemede alınacak referans noktası belirlenir.)
<Scale factor>/Referance:
Scale Factor: Seçtiğimiz çizim öğelerini istediğimiz oranda büyültür veya küçültür.1’in altında alınan değerler küçültmeyi üstünde alınan değerler büyültmeyi sağlar.Örneğin; bir çizim öğesini iki kat büyütmek için Scale factor 2 alınır.İki kat küçültmek için ise scale factor 0.5 alınmalıdır.
Referance: Ölçek katsayısını hesaplamadan ölçekleme işlemini gerçekleştirir.Bu seçenekte önce referance uzunluğu daha sonra yeni uzunluk değeri girilerek ölçekleme işlemi yapılır.


ARRAY (ÇOĞALTMA) KOMUTU
1)Rectangular(Doğrusal) Array
Seçilen çizim öğelerini satır (column) ve sütun (row) bilgilerine göre doğrusal olarak çoğaltır.
Komutun kullanımı
Command:Array
Select objects:
Rectangular or Polar array(R/P): R
Number of rows(---)<1>: 2
Number of columns(III)<1>: 4
Unit cell or distance between rows(--): (Satırlar arası mesafe) 30
Distance between columns(II): (Sütunlar arası mesafe) 20








2)Array-Polar (Açısal sıralama)
Bu komut seçilen çizim öğelerini belirlenen bir merkeze göre açısal olarak çoğaltır.
Komutun kullanımı
Command: Array
Select objects:
Rectangular of array(R/P): P
Center point of array: (Çoğaltma merkezi)
Number of items: (Kopya sayısı)
Angle to fill (+=cew,-=cew) <360>: (Açı değeri)
Rotate objects as they are copied?<Y>:Y (Öğeler kopyalanırken döndürülsün mü?)
Açı değeri sıfır olarak girilirse kopyalar arasındaki açı değerini isteyen mesaj (Angle between items) mesajı görüntülenir.
 
 PROPERTIES (ÖZELLİK DEĞİŞTİRME) KOMUTU
Bu komut çizim öğelerinin; çizgi özelliklerinin, konumlarının ve boyutlarının değiştirilmesini sağlar.
Komuta ulaşmak için;
a)   Komut ileti alanına DDMODIFY yazılıp enter tuşuna basılır.

b)   Modıfy sarkan menüden PROPERTIES seçilir.

c)   Object Properties toolbardan komut simgesi seçilir.
 
DIMENSION  KOMUTLARI
DIMSTYLE (Dimension Style)ÖLÇÜLENDİRME AYARLARI
Komuta ulaşmak için:
a)   Komut ileti alanına DDIM yazılıp enter tuşuna basılır.

b)   Dimension sarkan menüden style seçilir.

c)   Format sarkan menüden dimension style seçilir.

d)   Dimension toolbardan komut simgesi seçilir.

Current:Önceden oluşturulan özel ölçülendirme sistemlerinin isimlerini listeler.Kullanılacak ölçü sistemi bu listeden seçilerek aktif duruma getirilir.
Name: Oluşturulan ölçü sistemine kaydedilmek üzere isim verir.
Save: Yapılan ayarların kaydedilmesini sağlar.
Rename: Oluşturulan isimleri değiştirir.
  
GEOMETRY DİALOG KUTUSU
Dımension line: Ölçü çizgisine ait özelliklerin ayarlanmasını sağlar.
Suppres: Ölçü çizgilerinden birinci veya ikinci seçilenin görünürlüğünü kontrol eder. Görüntülenmemesi istenen ölçü çizgisi onaylanır.
Spacing:



Color: Ölçü çizgisinin rengi belirlenir.
Extension line: Ölçü sınır çizgisinin ayarlarını yapmakta kullanılır.
Extension:



Origine Offset:



Suppres: Ölçü sınır çizgilerinin görünürlüğünü kontrol eder.
Center: Çember ve yay biçimindeki şekillerin merkezini belirtmek için kullanılan,merkez işaretinin özelliklerinin ayarlanmasını sağlar.
Mark: Merkezi belirleyen işaretin + olmasını sağlar.
Line: Merkezi belirleyen İşaretin birbirine dik sürekli çizgi olmasını sağlar.
None: Hiçbir işaret konulmaz.
Size: Merkezi belirleyecek işaretin uzunluğunun belirlenmesini sağlar.
Arrowhead: Ölçü çizgisi sınır işaretinin (ok) özelliklerinin ayarlanmasını sağlar.
Size: Seçilen sınır işaretinin büyüklüğünü belirler.
Scale: Ölçülendirme elemanları büyüklük değerleri için ölçek katsayısı belirlenir.
Format: Ölçülendirme elemanlarının yazılış formlarının belirlenmesi için format dialog kutusu kullanılır.
User Defined: Ölçünün yazılacağı yerin belirlenmesini sağlar.
Force Line İnside: Ölçü çizgisini ölçü sınır çizgileri arasına yazdırır.
Fit: Ölçü çizgisini ve yazısının ölçü sınır çizgilerinin durumuna göre konumlanma biçimini kontrol eder.
Text: Ölçü rakamının ölçü çizgilerinin durumuna göre belirler.
Inside Horizontal: Ölçü sınır çizgileri içine yazılan ölçü rakamları X eksenine paralel yazar.
Outside Horizontal: Ölçü sınır çizgileri dışına yazılan ölçü rakamları X eksenine paralel yazar.
Horizontal Justification: Ölçü rakamının ölçü çizgisi üzerindeki konumunu belirler.
Vertical Justification: Değişik açısal konumdaki ölçülendirme işleminde ölçü rakamının yazılış konumunu ölçü çizgisine göre kontrol eder.
Annotation: Ölçü değerlerinin yazılışıyla ilgili formatın belirlenmesini sağlar.      
     
   BLOKLAMA (Block) KOMUTU
Block komutları çizim öğelerini çizimin başka bir yerinde veya başka bir çizim dosyasında kullanmak için gruplandırmamızı sağlayan komutlardır.Blok olarak tanımlanan çizimler tek bir çizim öğesi olarak işlem görür.Blok’u oluşturan çizim öğelerini bağımsız çizgiler haline getirmek için Explode komutu kullanılır.
Blok olarak tanımlanan şekiller Insert veya Minsert komutlaruyla geri çağrılabilir.

  Block Komutu
Çizimdeki şekilleri aynı çizimin farklı koordinatlarında kullanmak üzere blok olarak tanım_ lamamızı sağlar.İşlem tamamlandıktan sonra bloklanan şekil ekrana tekrar getirmek için Oops komutu kullanılır.
Komutun kullanımı
Command:Block
Block name (or ?): (Bloğa isim ver)
Insertion base point: (Referance noktası belirle)
Select Objects: (Bloklanacak çizim öğesi seçilir.)

  Wblok (Blok kayıt etme) Komutu
Bu komut oluştulan bloğu diğer çizimlerde de kullanmak üzere ayrı bir çizim dosyası olarak kaydeder.
Komutun kullanımı
Command: Wblock
Blıck name: (Blok ismi girilir.)
Insertion base point: (Bloğu yerleştirirken kullanılacak referans noktası belirlenir.)
Select objects: (Bloklanacak objeyi seç)

  Insert (Blok Çağırma) Komutu
Bu komut blok olarak oluşturulan şekilleri çizim alanında istenilen yere istenilen ölçekte ve açıda konumlandırır.
Komutun kullanımı
Command:Insert
Block name (or?): (Bloğun ismi girilir.)

Not: Block isminin önüne konulan * işareti bloğu çizim öğelerine ayırarak çağırır.
Insertion base point: (Bloğun tutuş noktasının yerleşeceği nokta girilir.)
X scale factor<1>corner/XYZ:
Y scale factor (default=X):
Rotation angle<0>:

 Minsert (Çoklu Blok Çağırma)Komutu
Bir bloğu satır ve sütun olarak birden fazla kopyasını oluşturmamızı sağlar.

Not:Konumlandırılan blocklar tek bir çizim öğesi gibi işlem görür.Explode komutuyla çizim öğelerine ayrılmaz.
 


  Explode(Birleşik çizim öğelerini ayrıştırma)Komutu
Bu komut pline, polygon, dimension, bhatch, block komutlarıyla oluşturulan çizim öğelerini ayrıştırmaya yarar.

 

 ÜÇ BOYUTLU ÇİZİMLER

Hide (Gizleme)Komutu
Üç boyutlu bir çizimde arkada kalan yüzeyleri geçici olarak gizler.Eğer zoom, pan, redrol, ve regen gibi görünüşle ilgili bir komut kullanılırsa gizlenen çizgiler tekrar geri gelecektir.

Shade (Yüzey Gölgelendirme)Komutu
Üç boyutlu öğelerin her bir yüzünü, bu yüzeyleri oluşturan çizgi renginde doldurarak gölgelendirir.

Bakış Noktası Belirleme
Modellerin uzaydaki bir noktadan üç boyutlu olarak görüntülenmesini sağlayan komutlardır.

Vpoint
Bu komut çizime üç boyutlu uzayda istenilen noktadan bakmamızı sağlar.

Komutun kullanımı
Command:Vpoint
Rotate/<View point> <Cument> <0,0,1>:

Rotate: Bakış noktasını girilecek iki açı değerine göre belirler.Bu seçenek girildiğinde önce X,Y düzlemi üzerinde önce X ekseninden yapılan açıyı ve daha sonra X,Y düzleminden Z ekseninde yapılan açıyı isteyen mesajlar görüntülenir.
Enter angle in X Y plonefrom X avis <270>:
(Önden :270, soldan :180, sağdan:0, arkadan:90)
Enter angle from X,Y plone <90>:
(0=kutunun yükseklik boyutunun görümünü,30=İzometrik bir görünüm,90=Plan görünüm verir.)

Viev point
Bakış noktası X,Y ve Z koordinatları klavyeden girilerek belirlenir.

   ÜÇ BOYUTLU ÇİZİM YÖNTEMLERİ

1) Profillerine kalınlık değerleri ilave edilerek üç boyutlu yapılan iki boyutlu çizimler.
Line, arc, cırcle, polyline
2) Üç koordinat değeri girilerek elde edilen çizimler.
Point, line, 3D, polyline, 3D force
3) 3D surfoce komutları ile elde edilen üç boyutlu çizimler.
3D mesh, pfoce, edgesurf, talasurf
4) Ame (Advaced Modelling Extension) komutlarıyla elde edilen 3D katı (solid) çizimler.
Box, wedge, pyramid,cone,...
  
Derinlik ve Kalınlık Tanımlama
Elev (Derinlik Tanımlama) Komutu
Elev komutu çizilecek öğeler için çalışma düzlemi yüksekliği (elevation değeri) belirlemenizi sağlar.Bu komut aynı zamanda çizilecek öğelere verilecek thicknees (kalınlık) değerinin belirlenmesinde kullanılır.
Komutun kullanımı
Command: Elev
New current elevation<0,00>:
New current thicknees<0,00>:






  KATI (SOLİD) MODELLER

 BOX(Kutu, küp) KOMUTU
Bu komut kutu veya küp biçili bir katı model oluşturmamızı sağlar
Komuta ulaşmak için:
Command:box
Solids toolbardan komut simgesi seçilir.
Komutun kullanımı
Command:box
Center /<corner of box><0,0,0>:
Center of box
Kutunun birinci köşesi seçilir.
Cube: Küp çizecek isen bu seçenekte bu seçenekte küp çizimi yapılır.
Lenght: Kutunun uzunluğu
Widht:  Kutunun genişliği
Height: Kutunun yüksekliği
Center: Kutunun merkez noktası girilir.

  SİLİNDİR (Cylinder) KOMUTU
Silindir biçimli bir katı model oluşturmamızı sağlar(solids toolbardan seçilir.)
Komutun kullanımı
Command: Clinder
Elliptical/<center point><0,0,0>:
Center point: Silindir tabanının merkez noktası girilir.
Height: Yükseklik değeri girilir.(+) (-)
Center of other end: Silindirin üşt düzlemi için merkez noktası belirlenir.
Elliptical: Elips tabanlı bir silindir oluşturmamızı sağlar.



Hiç yorum yok

Blogger tarafından desteklenmektedir.